이 연구의 목적은 프로야구단 웹사이트의 서비스 품질이 브랜드 이미지, 고객만족, 행동의도에 미치는 영향을 규명하기 위한 것이다. 연구대상은 서울, 경기지역의 성인 중에서 프로야구 웹사이트 접속 경험이 있는 집단을 대상으로 편의추출법을 이용하여 총 350을 표집 하였다. 이 중에서 연구의 자료로 부적절한 설문지 24부를 제외한 326부를 최종 연구 자료로 이용하였다. 수집된 326부의 자료를 바탕으로 SPSS ver. 14.0을 이용하여 기술 분석, 상관분석, 요인분석, 회귀분석을 실시하였다. 이상과 같은 연구 방법을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 프로야구단 웹사이트 서비스품질은 브랜드이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 브랜드 이미지에는 디자인, 내용충실성, 상호신뢰성, 상호관계성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 웹사이트 서비스품질은 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 시스템, 상호관계성, 내용충실성, 디자인, 이용편리성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 웹사이트 서비스품질은 행동의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 디자인, 상호관계성, 시스템이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다 넷째, 브랜드이미지는 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 브랜드 이미지는 행동의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 고객만족은 행동의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 정보화가 진행되면 될 수록 더욱 의미 있는 결과를 나타낼 것이다. 특히 On-Line상의 소비자에 대한 서비스 형태로 제작된 웹사이트의 서비스 품질이 긍정적일수록 행동의도, 즉 직접 방문과 추천의도에 영향을 미친다는 것에 주목할 필요가 있다. 결론적으로 웹사이트의 서비스 품질을 강화할수록 구단의 이미지는 물론 소비자의 만족이 높아지고, 이러한 노력이 경기장 방문객을 증대시키는 요인이 될 수 있다는 것이다. 또한 웹사이트를 통한 수익창출을 할 수 있는 콘텐츠의 개발에도 관심을 가져야 할 것이다.
This research has the purpose to clarify the effects of professional baseball team web site service quality on brand image, customer satisfaction and behavioral intention With the research subjects set to groups with experience to access professional baseball team web site among adults of Seoul and Gyeonggi region, totally 350 adults were sampled by using random sampling method. Among these, 326 copies of questionnaire excluding 24 copies inappropriate for research data were used as final research data. Based on the data of the 326 collected copies, technical analysis, correlation analysis, factor analysis and regression analysis were performed by using SPSS ver. 14.0. Through the research method above, the following conclusions were reached. First, professional baseball team web site service quality affects brand image. In other words, design, contents fidelity, mutual reliability and correlation have positive effects on brand image. Second, web site service quality have positive effects on customer satisfaction That is, system, correlation, contents fidelity, convenience of use and design have positive effects. Third, web site service quality have positive effects on behavioral intention That is, design, correlation and system have positive effects. Fourth, brand image have positive effects on customer satisfaction Fifth, brand image has positive effects on behavioral intention Sixth, customer satisfaction have positive effects on behavioral intention Such conclusions indicate that progress of informationization will bring about more meaningful outcomes. In particular, it is noteworthy that the more positive the service quality of web site produced for on-line consumer service is, the more behavioral intention that visits and recommendation intention will be affected. Consequently, the more improvement web site service quality gets, consumer satisfaction as well as the image of the team will be raised, which will increase the number of visitors to gaming fields. In addition, interest in development of contents to create profits through web site will also be desired.