본 연구는 골프연습장의 마케팅믹스 요인과 관계의 질, 고객충성도 그리고 재방문의도와의 구조적 인과관계를 파악하여, 골프연습장과 고객의 지속적 관계구축 방향을 모색하는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 2011년 12월 7일부터 30일까지 총 400부의 설문지를 배포하였으며, 그 중 42부를 제외한 358부를 최종유효표본으로 활용하였다. 연구 분석은 SPSS 16.0과 AMOS 16.0프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적요인분석, 신뢰도분석, 확인적요인분석, 상관관계분석 그리고 구조방정식모형 분석을 실시하였다. 이에 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 골프연습장의 마케팅 믹스 중 가격, 제품, 촉진 요인이 고객만족에 정(+)의 영향이 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 골프연습장의 마케팅 믹스 중 제품과 촉진 요인이 고객신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 골프연습장의 마케팅 믹스 중 가격, 제품, 촉진요인은 고객몰입에 정(+)의 영향이 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 골프연습장의 고객만족은 고객신뢰에 긍정적인 영향을 미치고, 고객신뢰는 고객몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 고객만족이 골프연습장 관계의 질에 긍정적인 영향을 미치는 중요 선행변수임을 확인할수 있었다. 다섯째, 골프연습장 관계의 질 중 고객몰입 만이 고객충성도에 정(+)의 영향이 미치는 것으로 나타났다. 하지만 고객만족, 고객신뢰 그리고 고객몰입의 매개됨을 확인하였기에, 고객만족과 고객신뢰 역시 고객충성에 매우 중요한 요인이라 하겠다. 여섯째, 골프연습장의 고객충성도는 재방문의도에 정(+)의 영향이 미치는 것으로 나타났다
The purpose of this study was to build continuous relationship between golf practice range and customers by grasping the structural causality between marketing mix factor of practive range, customer relationship quality, royalty and re-registration intention. A total of 400 questionnaires were distributed from 7th December through 30th of 2011. And 358 questionnaires were used as final validity sample. For data analysis, SPSS 16.0 and AMOS 16.0 were used for frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, cnfirmatory factor analysis, correlation analysis and structural equation modeling analysis. And the results are as follow. First, among the sub-factors of marketing mix of golf practice range, "price", "product", "promotion" influenced positively on customer satisfaction. Second, among the sub-factors of marketing mix of golf practice range, "product" and "promotion" influenced positively on customer confidence. Third, among the sub-factors of marketing mix of golf practice range, "price", "product", "promotion" influenced positively on customer commitment. Fourth, customer satisfaction influenced positively on customer confidence and customer confidence influenced positively on customer commitment. Therefore, customer satisfaction plays important role in relationship quality of golf practice range. Fifth, among the relation quality of golf practice range, only customer commitment influenced positively on customer royalty. But it played parameter of customer satisfaction, confidence and commitment, so customer satisfaction and confidence are also the important factor for customer royalty. Sixth, customer royalty of golf practice range influenced positively on re-registration intention.