이 연구는 프로농구 구단-관중관계성, 구단이미지, 구단동일시, 모기업동일시, 모기업태도와 모기업충성도의 관계를 규명하였다. 이 연구의 대상은 ‘2011-2012 KB국민카드 프로농구’를 찾은 홈 관중이다. 전 시즌 상위 3팀인 부산 KT, 전주KCC 그리고 인천 전자랜드 3개 팀의 만 19세 이상의 홈 관중들을 대상으로 하였다. 표본추출은 홈 관중 별 남녀 구분 없이 각 팀별 100명씩 총 300명을 대상으로 실시하였다. 총 300부의 설문지를 배포하여 295부가 회수되었으며, 표집한 전체 표본 중에서 연구에서 적절하지 않다고 판단되는 설문지 13부를 제외한 총 282부를 최종유효표본으로 활용하였다. 자료처리는 SPSSWIN Ver. 18.0과 AMOS 18.0을 이용하여 확인적요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 구조방정식모형분석(Structural Equation Model: SEM)을 실시하였다. 그 결과 첫째, 구단-관중관계성의 하위요인인 유대감과 커뮤니케이션 균형성은 구단이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 공동체 관여는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 구단이미지는 구단 동일시에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 구단동일시는 모기업동일시에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 모기업동일시는 모기업태도와 모기업충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 모기업태도는 모기업충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다
This study inquired into the relationship between a professional basketball club and spectators, and the relationship between a basketball club image, basketball club identification, parent company identification, parent company attitude and parent company loyalty. This study set the spectators visiting ‘The 2011-2012 KB Kookmin Credit Card Professional Basketball’ as its subjects. In concrete, this study targeted the home spectators aged over 19 for the previous top 3 basketball teams including Busan KT, Jeonju KCC, and Incheon etland Elephants. For sampling, this study conducted a questionnaire survey of a total of 300 home spectators without distinction of sex including 100 home spectators per each team. This study collected a total of 295 copies of questionnaires after giving out 300 copies of questionnaires in all, among which this study used a total of 282 copies of questionnaires as its final valid samples after excluding 13 copies of questionnaires which were judged to be inappropriate for this research. As for data processing, this study conducted confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, structural equation model analysis using SPSSWIN Ver.18.0 and AMOS 18.0. The results of the analysis are as follows: First, it was found that a sense of fellowship and balance in communication, which are the sub-factors of the relationship between a basketball club and spectators, had a significant influence on club image, but not so in case of community involvement. Second, a club image was found to have a significant influence on club identification. Third, a club identification was found to have a significant influence on parent company loyalty. Fourth, parent company identification was found to have a significant influence on parent company attitude and parent company loyalty. Fifth, parent company attitude was found to have a significant influence on parent company loyalty.