메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
오윤정 (서울대학교)
저널정보
한국근현대미술사학회 한국근현대미술사학 한국근현대미술사학 제33집
발행연도
2017.7
수록면
33 - 56 (24page)

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper focuses on a cafe in colonial Seoul named "Nangnang Parlour"(楽浪パーラ), where modernist painters and writers got together and held various cultural events including art exhibitions. Nangnang Parlour was opened in 1932 by the designer Lee Sunseok, who graduated from Tokyo School of Fine Arts. Throughout the 1930s it was one of the places which provided the most "modern" atmosphere in colonial Seoul, being furnished with Western-style furniture, playing records of Western music from classic to Jazz, stocking foreign film magazines, and serving coffee and cakes. Among its bohemian customers were Ku Bonung (painter), Kil JinSeop(painter), Yi Sang(writer), and Park Taewon(writer). These Korean modernists frequented Nangnang Parlour to gather with like-minded people and discuss ideas about art. As a channel for the diffusion of knowledge and sensibility of being modern, Nangnang Parlour served as a cradle of 1930s Korean modernism. However, previous studies have generally treated Nangnang Parlour as a historical backdrop instead of an object of study worthy of extended research. This article examines the crucial roles Nangnang Parlour played in the formation of consciousness and sensibility of the modernists and the public recognition of aesthetic value and meanings of their works.

목차

I. 머리말
II. 낙랑파라, 경성의 ‘문예 살롱’
III. 조선미전에서 다방으로, 미술 장(場)의 구조변동
Ⅳ. 맺음말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-605-001175519