메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
홍신철 (부산외국어대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제59권 제3호
발행연도
2017.8
수록면
225 - 242 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of the study is to analyse how to use “I think” as an epistemic stance marker used in Korean learners’ writing. Epistemic stance markers are often used to describe speakers’ degree of subjectivity. Unlike other markers, they consist of a personal pronoun “I” and a verb “think”, so they can be used to deliver speakers’ subjective feeling, opinion, evaluation instead of meaning of cognition (thinking). From a perspective of syntactic structure, the role of epistemic stance markers changes through two processes: grammaticalization and pragmaticalization. To this end, the study uses three corpora: Korean learner corpus, LOCNESS (native learner corpus), BNC sampler to investigate these two processes in terms of sentence positions, formal structures, and functional profiles. A distinctive result from the study shows that Korean learners are likely to use “I think” for emphasising a subject of sentence who expresses a personal opinion rather than a certain degree of subjectivity.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론
참고문헌

참고문헌 (21)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0