메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
주기화 (고려대학교)
저널정보
미래영어영문학회 영어영문학 영어영문학 제22권 제3호
발행연도
2017.8
수록면
47 - 66 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This essay analyzes the ‘noocytes’ in Greg Bear"s Blood Music from the perspective of Gilbert Simondon"s ‘transindividual human-machine ensemble,’ and proposes to name it posthuman.
Modern technological optimism, technological pessimism, and subsequent human alienation result from the continuation of human-machine relationships previously established, and anxiety from new relationships that have not yet been established. As technology advances beyond the individual level of the thermodynamic era, approaching the transindividual level of the information networks, relationship between human and machine must also change. 21st century inventions such as digital network, genetic engineering, and information science links human to the micro world, and human transindividually group the pre-individual potential in that space, expanding the horizon of life beyond the limits of a molecule, deterritorializing the old form of life to create a new one. This new form of life is called noocytes, in which the interest of an individual is an exact match with that of the group, as ‘individually, but together,’ like an orchestra"s ensemble.
This work, through the ‘transindividual human-machine ensemble,’ shows how humanity can phase-transition from human who utilizes tools and dominates over nature, to posthuman who freely adjusts the relationship with the world to relish unbounded freedom.

목차

인용문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-740-001242037