메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이동미 (연세대학교) 박주희 (연세대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제38권 제4호
발행연도
2017.8
수록면
65 - 78 (16page)
DOI
10.5723/kjcs.2017.38.4.65

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Objective: This study examined the effects of family differentiation and maladaptive cognitive emotion regulation strategies on interpersonal anxiety in university students and investigated whether each maladaptive cognitive emotion regulation strategy moderated the relationship between family differentiation and interpersonal anxiety.
Methods: The participants were 263 university students (129 male; 134 female) from seven universties in Seoul and Gyeonggi province. Interpersonal anxiety, family differentiation, and maladaptive cognitive emotion regulation strategies were measured via the Social Anxiety Scale, Differentiation in the Family Scale, and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, respectively. Data were analyzed by descriptive statistics and hierarchical regressions.
Results and Conclusion: The results indicated that the family differentiation level decreased the students’ interpersonal anxiety level, whereas the levels of maladaptive cognitive emotion regulation strategies (self-blame, blaming others, catastrophizing) increased interpersonal anxiety. In addition, self-blame strategy moderated the effect of family differentiation on interpersonal anxiety. That is, the influence of family differentiation on interpersonal anxiety was greater when the level of self-blame strategy was high, compared to when it was low.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의 및 결론
References
참고문헌

참고문헌 (64)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0