최근 어린이 놀이터 조성에 있어서 장애와 비장애의 경계를 허문 ‘통합 놀이 환경’ 구축의 중요성이 증대되고 있다. 이에 본 연구는 국내에 조성된 무장애놀이터 ‘상상, 거인의 나라’를 ‘통합성’의 개념에 근거해 조사⋅분석함으로써 무장애 통합 놀이터의 개념 정립과 적용의 활성화에 바탕이 되는 데 목적이 있다. 연구 방법으로 이론 연구는 ‘놀이터’와 ‘통합’, ‘통합놀이터’의 개념에 대해 이론적으로 고찰하고, 국내와 국외에 조성된 무장애 및 통합놀이터를 사례 조사하였다. 현장 연구는 서울숲에 조성된 무장애놀이터인 ‘상상, 거인의 나라’를 이용행태조사하고 ‘통합성’의 관점에서 분석하였다. 연구 대상의 범위는 시각장애, 청각장애, 지체장애, 발달장애를 가진 장애아동을 대상으로 하였다. 연구 결과, ‘상상, 거인의 나라’는 대웅제약의 후원을 받아 국내에 조성된 최초의 무장애 놀이터라는 의의를 가지고 있지만, 주요 놀이 시설물인 거인 조형물의 재료와 형태가 주는 위험성이 높아 장애, 비장애 아동의 여부에 관계없이 안전하게 이용할 수 없다는 점이 가장 큰 한계로 드러났다. 더불어 주요 놀이 시설물에만 의존하는 놀이 시설물 배치와 놀이 시설물 본연의 기능만을 이용할 수밖에 없다는 점에서 통합성과 다양성 부분에 낮은 평가를 받았다. 놀이 시설물이 지닌 창의성과 예술성, 장애⋅무장애의 통합을 위한 상징성 등은 높게 평가되지만, ‘무장애’, ‘통합성’의 개념을 충실히 적용하여 실용화할 수 있는 놀이터의 조성이 앞으로 필요하다고 생각된다. 연구에서 도출된 ‘통합성’의 개념과, 실제 놀이터에 대한 ‘통합성’ 적용 여부를 바탕으로, 앞으로의 어린이 놀이터 조성에 있어서 ‘통합’의 개념 도입을 더욱 활발히 하기 위한 기초 자료를 제시하고자 하였다.
Recently, the importance of building an ‘inclusive play environment’ that breaks the boundary between disabled and nondisabled, in constructing children’s playground has been increasing. Therefore, this study aims to establish and apply the concept of ‘inclusive playground’ effectively by investigating and analyzing the ‘Imagination, the country of the giant’, the barrier-free playground in the Seoul Forest, from the view point of inclusion. As for the method, theoretical research is conducted on the concept of the ‘playground’, ‘inclusion’, and ‘inclusive playground’. Next, a case study was conducted on the formative barrier-free play-ground and inclusive playground, constructed in Korea and abroad. Finally, Field research and use-behavior research is conducted on the ‘Imagination, the country of the giant’ based on the perspective of inclusion. The scope of this research subjects were toward the disabled children with visual impairments, hearing impairments, limb disorders, and developmental disorders. As a results, ‘Imagination, the country of the giant‘ has the meaning of being the first barrier-free playground built in the country. But the biggest limit is that the material and shape of giant figurines, which is the main playground facility, are highly dangerous and can not be used safely regardless of whether children have a disability or not. In addition, the playground received a low evaluation in the part of inclusion and diversity because the placement of play facilities depend only on the main play facilities, using only the original function of play facilities. Although creativity, artistic values and symbolistic feature for integration of disabled and nondisabled of play facilities are highly appreciated, it is thought that there are some needs for the future construction of a playground that can be put to practical use by applying the concept of ‘barrier-free’, ‘inclusion’ faithfully. Consequently, this study aims to present basic materials for more active introduction of the concept of ‘inclusion’ for the future inclusive playground constructed, based on the concept of ‘Inclusion’ derived in the research and the applicability of ‘inclusion’ to the actual playground.