메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
노옥준 (계명대학교) 정인성 (계명대학교) 정철호 (계명대학교) 정성원 (계명대학교)
저널정보
대한생물치료정신의학회 생물치료정신의학 생물치료정신의학 제23권 제3호(통권 제50호)
발행연도
2017.10
수록면
214 - 221 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives:The purpose of this study was to assess the psychological factors affecting students` academic performance in a medical school divided into three periods of medical education.
Methods:Mental health of premedical and medical students of one university was surveyed in June 2013. Four hundred and five students responded to the sociodemographic, personal health behavior questionnaires and the Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2(MMPI-2). We divided students into three groups : Group 1 consisted of first and second year premedical students ; group 2, first and second year medical students ; group 3, third and fourth year medical students. Then, we compared these data with students` final grades of the pertinent year.
Results:As a result, female students showed higher academic achievement than male students did, and the neuroticism scale predicted lower academic achievement in all three groups. The schizophrenia scale in groups 1 and 2, and the hysteria scale in group 3 predicted lower academic achievement, however, the introversion scale in group 3 predicted higher academic achievement.
Conclusion:Academic achievement was significantly affected by gender, motivation, and neuroticism. In clinical training periods, particularly, the stability of social relationship and introversion were found to affect better academic achievements.

목차

서론
대상 및 방법
결과
고찰
참고문헌

참고문헌 (36)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-512-001471130