본 논문의 목적은 16세기 종교개혁 초기 발생한 재세례파와 츠빙글리를 비롯한 시(市)개혁가들 사이의 세례 논쟁을 고찰함으로써 초기 개혁가들 사이의 일련의 세례논쟁이 스위스에서 출발한 개혁교회와 신학전통의 발전 과정에서 가지는 의의를 집중 조명하는 것이다. 종교개혁은 또한 기독교 역사에서 가장 주목할 만한 전례(典禮)상의 혁명의 시기였다. 영적, 도덕적, 사회적 갱신 측면들에서 하나의 급진적 운동으로서 재세례파 그룹은 근대를 여는 사회/경제적, 정치적 사상의 발전에 기여했을 뿐만 아니라, 로마 가톨릭교회의 신학전통에 대립하는 개신교 신학사상의 발전을 가져왔다고 볼 수 있는데, 특히 재세례파 지도자들이 동시대의 시(市)개혁가들을 도전하여 급진적 목소리들에 대항해 자신들의 입장들을 변호하기 위해 신학적 견해들과 해석들을 구체적이고 발전적으로 진술하게 했다는 맥락에서 그렇다. 사실상, “좌파” 또는 “급진주의자들”이라 불리지만, 재세례파 또한 자신들이 교회의 본질과 실제적 형태를 담고 있다고 판단한 것으로서, 즉 신약성서가 보여주는 사도적 형식 위에 근본적으로 참된 교회를 세우고자 했다. 따라서 종교개혁 초기 개혁교회 전통의 뿌리를 내렸다고 볼 수 있는 시(市)개혁가들이 세례 문제와 관련 재세례파와 가진 논쟁들과 갈등들은 종교개혁의 예전 개혁의 과정에서 촉발된 신학적 이슈들을 성서와 고대교회 신학의 전통에서 바라보게 했으며, 한 걸음 나아가 츠빙글리와 불링거 등 개혁신학 전통의 기초자들에게 신학적으로 핵심이 되는 사항들이 무엇인가를 해석해 내는데 필요한 통찰들을 제공했다고 볼 수 있다. 본 논문을 통해 독자들은 종교개혁 초기 개혁가들이 전례상의 개혁의 문제로 충돌했다는 사실과 그 과정에서 확립된 종교개혁의 원리들에 대한 개혁전통의 해석상의 특징적 측면들을 이해할 수 있을 것이다. 본 논문은 먼저 재세례파와 취리히 개혁가들 사이의 세례논쟁들의 전개를 역사적으로 살펴보고, 다음으로 후 브마이어와 츠빙글리의 글들을 중점적으로 사용하여 세례논쟁들의 신학적 이슈들을 조명한 후, 끝으로 개혁신학의 정체성의 발전에 있어서 그들 세례 논쟁들이 가진 의의를 성서해석의 방법, 구원론에 있어서 인간이해, 교회와 국가의 관계 등 주제들로 나눠 숙고함으로써 ‘오직 성서’(sola Scriptura), ‘오직 은총’(sola Gratia), ‘그리스도의 몸/기독교 국가’(corpus Christianum) 등 종교개혁의 핵심원리들에 대한 시(市)개혁가들의 특징적 접근들을 고찰하였다.
The purpose of this paper is to reexamine the baptismal controversies between the first Anabaptists and the major city reformers such as Ulrich Zwingli in the early phase of the 16th century Reformation and to explicate the significance that those conflicts implied in the development of the tradition of Reformed Theology. The Reformation opened an era of the most remarkable liturgical revolution in the history of Christianity. As a radical movement, including all the aspects of spiritual, moral, and social renewal, the Anabaptism group contributed to the development of social, economic, and political thoughts, challenging the age of modern Europe, and, especially, as a religious movement, to the development of certain characteristic thoughts of Protestantism, in the sense that they challenged other mainline/magisterial reformers to concentrate their energies on articulating their own views and interpretations in the process of defending their developing positions against the radical voices. In fact, even though they have been called “leftists” of “radicals,” it was true that the Anabaptists tried to establish a radically “true church” upon the apostolic pattern shown in the New Testament as they realized the essence and the actual form of the Church. Accordingly, the controversial struggles that the early Reformed reformers had with the Anabaptists on baptism are to provide crucial resources and insights so that we can discern the essence of the theological issues erupted in the process of the Reformation liturgical reforms and the application of the leading principles such as sola Scriptura, sola Gratia, and corpus Christianum, affirming the sovereignty of God in salvation and the corporate character of the Christian community in the development of the Reformed Tradition in theology. The content of this paper can be summarized, first, to trace the historical development of the early debates on infant baptism between the Anabaptists and the Zurich Reformers, to clarify the theological issues of the baptismal debates through using the conflicting writings of Hubmaier and Zwingli, and finally to reflect upon the controversies’ significance in the development of the theological identity of the Reformed Tradition.
Abstract I. PREFACE II. BAPTISMAL CONTROVERSIES BETWEEN RADICALS AND CITY REFORMERS III. SIGNIFICANCE OF APTISMAL CONTROVERSIESIN THE DEVELOPMENT OF THE REFORMED TRADITION IN THEOLOGY III. CONCLUSION Bibliography 한글초록