본고는 호남유학에 대한 선행 연구 성과를 바탕으로 호남 유학의 전개양상과 특징적 면모를 고찰하고, 지방분권화 시대에 있어 호남지역 유학사상의 의미 및 현재적 의의를 제시하여 향후 과제를 검토하고자 한 것이다. 그동안 학계에서는 호남유학에 대해 상대적으로 기호유학이나 영남유학에 비해 그 독자적 영역이나 의미에 대해 소홀히 취급한 감이 없지 않았다. 그 이유는 대체적으로 조선 성리학을 이해할 때 주로 李滉와 李珥를 중심으로 그 학맥과 理氣論의 경향, 그리고 지역과 정치적 입장이 결합되는 구도 하에서 크게 기호와 영남으로 나누어 이해하였기 때문이라고 할 수 있다. 그러나 이러한 이해는 17세기 이후 노론 정국 하에서 정치·사상계가 학맥을 바탕으로 지방이 결합하는 현상이 뚜렷해진 시기에는 어느 정도 타당한 점이 있지만, 그 이전 시기나 19세기 이후에까지 일률적으로 적용하기에는 적절하지 않은 측면이 있다. 따라서 본고에서는 호남유학이라는 명칭을 통해 퇴계학파나 율곡학파처럼 학문적 동질성을 공유하면서 지역적 기반을 함께하는 학파가 있었는가를 究明하는 것이 아니라, 호남이라는 지역을 기반으로 하여 형성되고 전개되었던 유학사상의 맥락과 정체성을 확인하고, 한국사상 흐름 전반에 걸쳐 어떠한 영향을 주고 의미를 갖는가를 고찰하였다. 본고에서는 호남 유학의 사적인 흐름을 통해 호남 유학의 특징적 면모를 사림정신 발현과 실천적 의리정신의 표출, 다양한 학파의 공존과 대립, 개혁지향의 실천적 학문관, 문학적 풍모와 예술정신의 발현, 소통과 개방의 학문관 등으로 요약하였다. 그리고 이 특징적 면모는 호남유학에만 드러나는 면모는 아니지만, 호남유학에서 드러난 특징적 면모라 할 수 있고, 이것은 결국 호남 지역의 문화를 특징짓고 지역의 정체성을 확인시키며, 동시에 지역민의 동질적 유대감을 일깨우는 역할을 하였다고 판단하였다. 호남 유학에 대한 관심은 최근 활성화되고 있는 호남학에 대한 활발한 연구열과 관련이 깊다. 호남 유학을 비롯한 호남학에 대한 연구는 초보 단계이기는 하지만, 일련의 학계와 지방자치단체의 움직임으로 볼 때 보다 진전된 형태로 드러날 것으로 여겨진다. 다만 새로운 학문의 틀을 만드는 실험적이고 창조적인 과제인 만큼 연구방법론을 비롯한 다양한 모색이 필요할 것이다.
This study, basing on the results of earlier researches on the Honam Confucian thoughts, is trying to find the aspect of development of the Honam Confucian thoughts and its distinctive features. Moreover, the further study task will be revealed by showing the meaning of the Confucian thoughts in the times of decentralization. In the mean time, the academic circle had little attention to the realm and the meaning of the Honam Confucian thoughts comparing to the other Confucian thoughts such as the Kiho region and the Yeongnam region Confucian thoughts. This phenomenon derived from the academic circle’s structure of understanding on the Chosun neo-Confucianism which is regionally understood such as the Kiho school and the Yeongnam school. And this understanding is influenced by the division of the Yi-hwang and Yi-i schools, the influence of li-qi theory, and the composition of the mixture of political situation with the regions. However, this understanding only relevant from the 17th century to 18th century under the ruling of Noron Party when the political and the ideological circles consolidated regionally by academic schools. Accordingly, rather than finding the regional Confucian school - such as the Teogye school and the Yulgok school which had homogeneity in academics - by naming the Honam Confucian thoughts, the context and identity of Confucian thoughts in the Honam province will be confirmed and what kind of impact affected to the whole current of Korean thoughts by the Homan Confucian thoughts and its meaning and significance will be found in this study. By studying the history of the Honam Confucian thoughts, it was summed up that the Homan Confucian thoughts had distinctive features such as manifestation of the spirit of Sarim, the expression of practical principle of righteousness, the coexistence and antagonism among various schools, innovative and practical academic view, the manifestation of literary appearances and artistic spirits, communicative and opened academic attitude. It is concluded that these distinctive traits, which were not the only traits of the Honam Confucianism though, featured the Honam culture, confirmed the regional identity, and simultaneously aroused the sense of bond of its people. It is deeply related with the scholars active interest on the Honam study that the interests on the Honam Confucian thoughts. Not only the Honam study but also the study on Honam confucian thoughts are in the initial stage, the future of these studies are promising thanks to the interests and concerns of academic circles and the local government. However, it is required that the various perspective and dimensions on research methodology in framing new Honam study which is an experimental and creative task.