메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
리병도 (한국외국어대학교)
저널정보
경상국립대학교 사회과학연구원(사회과학연구) 사회과학연구 사회과학연구 제35집
발행연도
2017.12
수록면
5 - 30 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Is it possible to transform society through education? Apple raises this issue in his book "Can Education Change Society?" Before answering this question, I first review Kang Sung-hoon’s questions, "Is it possible for us to understand through education", "Who is educating?" and "Who is educated by the first educator?" And I consider the issues of the introduction of the public education system and a relationship between education as a tool for the reproduction of ideology and the bourgeois class. And then the possibility and limitations of education as a tool for social reform will be discussed. Apple argues that education is a powerful force in social change, with education linked to political, economic and cultural movements. However, it is criticized that it is merely a systematic refinement of our movement. In the end, social transformation must begin with a radical transformation of the production system called capitalism.

목차

Ⅰ. 서론 : 교육을 통해 이해하는 것이 가능한가?
Ⅱ. 공교육제도의 도입 : 부르주아계급의 이데올로기 재생산도구
Ⅲ. 애플 : 교육은 사회를 바꿀 수 있을까?
Ⅳ. 결론 : 사회변혁은 자본주의 생산시스템의 근본적 변혁에서 시작해야
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-301-001751616