메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이윤경 (이화여대)
저널정보
한국구약학회 구약논단 구약논단 제23권 제1호 통권63집
발행연도
2017.3
수록면
165 - 189 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper attempts to examine the purpose of women’s victory songs. What did they intend to deliver through songs accompanied with musical instruments and dancing? What was the purpose of their victory songs? In this paper, I will analyze Miriam’s song and Deborah’s song in order to find the answer to this question, and find out how to form and even lead the public opinion in a strict patriarchal society.
Miriam leads a group of women in the patriarchal social culture where the voices of individual women can not be heard, and conducts a musical performance of singing, dancing, and playing musical instruments in a public sphere. Through this performance, Miriam collects the voices of individual women, communicates their voices, and forms a public opinion. Through the song, Miriam and the other women publicize the key fact that ‘not Moses but Yahweh’ is a hero.
Deborah’s song contains diverse networks, leads the public to break down stereotyped concepts and to creates new relationships in the networks. Through the relationship between Deborah and Barak, her song suggests that in a patriarchal society men and women are not in the relationship of mastery or antagonism but of cooperation. Besides, the relationship between Deborah and Yael suggests that women can cooperate with each other, and particularly the poignant ridicule upon Sisera’s mother publicizes a new image of mother.

목차

1. 서론
2. 미리암의 노래의 여론형성(출 15:20-21)
3. 드보라의 노래의 여론형성(사사기 5장)
4. 결론
5. 참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-023-001891050