도교와 불교는 아시아에서 기독교보다 신도가 더 많은 뿐 아니라 더 오랜 역사를 가지고 있다. 그래서 이 논문은 동양종 교 안에 존재하는 한국교회에게 선교적 확산을 위한 가능한 접촉점과 실제적 선교방안을 제공하기 위한 것이다. 이를 위해 본고는 도교의 『T'ai-p'ing Ching,太平經태평경』과 불교의『금강경』에 나타난 세계관을 기독교와 비교하며 접 촉점을 찾고자 시도하였다. 도교와 불교의 동양적 삼일성은 하나의 실재를 드러내는 구성방식이자 존재양식이다. 이것은 이치의 옳고 그름을 판단 하는 이원론적 세계관에 기초한 서구의 뉴턴, 데카르트적 사고보다 동양의 히브리적 사고에 기초한 기독교의 진리를 설 명하는데 더 적합하다. 먼저, 기독교에서 하나님의 존재양식은 삼위일체로서 도교의 삼일성과 유비될 수 있다. 음은 만 물의 근원으로서 우리가 눈으로 볼 수 없는 하나님 아버지(성부, 聖父)이며, 양은 보이지 않은 하나님을 우리에게 보여 주신 아들 예수 그리스도(성자, 聖者)이다. 예수님은 “나를 본 자는 아버지를 보았다”(요 14:9)고 하셨다. 우리는 아들을 통해 아버지를 볼 수 있게 된 것이다. 이 아버지와 아들의 영(靈, 도교의 氣)이 우리 가운데 충만한 움직임(動)으로 존재 하며, 이 삼위일체 하나님의 움직임(動)이 성령(聖靈)이시다. 삼위일체의 성령은 진리의 영이다(요 15:26, 14:26) 도교에 서 삼일성은 생명운동으로 결국 진리(道)를 깨닫게 하고 이 진리의 길을 따르는 것이다. 불교에서 공(空)은 자신을 어떤 테두리 안에도 넣을 수 없으며, 이름을 지어 부를 수도 없음을 말하는 이치와도 같다. 그런데 그 공이 곧 색(色, 形)과 다 르지 아니하고 색이 곧 공이라는 것이다. 물리적 형태를 지닌 색이 초월적 진인인 공(空, 無)과 같다는 말로서 우리에게 인간으로 오신 예수는 보이지 않은 하나님과 같다는 말이다. 그러므로 색은 아들과 유비되고 공은 아버지와 유비되며, 이 둘에서 하나의 생명의 흐름이 영(靈)이며, 이것은 기독교의 성령과 유비된다. 결론적으로 도교와 불교는 동양종교로서 동양적 세계관을 가진 기독교와의 많은 유사성에도 불구하고 교리적인 연속성 을 찾기 어렵다. 이러한 분명한 신학적인 차이에도 불구하고 동양종교의 세계관을 통해 선교적 접촉점을 찾는 것은 동 양의 원리 안에서 기독교의 복음이 보다 더 잘 전달될 수 있기 때문이다. 적어도 해석학적 원리에 있어서는 동양종교로 서 기독교 복음이 서구의 이원론적 사유 안에서 설명되는 것 보다는 오랫동안 도교와 불교의 전통 안에 살아온 한국인 들에게는 동양적 사유 속에서 더 분명하고 쉽게 전파될 수 있기 때문에 선교적 확산에 기여할 수 있다.
There are much more Taoists and Buddhists than christians in Asia, and also Taoism and Buddhism have a long history more than Christianity. Therefore, this paper is to study a possible contact point being in these oriental religions and christianity for spreading mission and to provide the practical ways to mission for Korean churches. For this, this tried to find a contact point for mission comparing christianity with the ideas in Taoism's 『T'ai-p'ing Ching, 太平經』 and 『Vajracchedika-Prajnaparamita-Sutra, 金剛經』. The trinity of Taoism and Buddhism thoughts is a method revealing oneness and a method revealing others. It is more helpful to explain the truth of christianity based on oriental hebraistic thought than western Newtonian and Cartesian thoughts based on the dualism which judges right from wrong of reality. At first, the way to being of God as the Trinity in christianity is similar to the trinity(三一性) of Taoism. 'Ŭm'(陰), which is the origin of all things is God(Father) we can see through our eyes, and 'Yang'(陽) is God(Jesus Christ), who is seen as a son. Jesus Christ said to us, "Anyone who has seen me has seen the Father".(John 14:9) We can be seen the Father from Jesus Christ, the son of God. The spirits of the Father and the Son, which is 'ch'i'(氣) in Taoism, exist fully in action among us. The action of the Trinity of God is the Holy Spirit. This Holy Spirit is the spirit of the truth.(John 15;26, 14:26) The trinity(三一性) of Taoism is to realize the truth and to follow the way to the truth as a kind of movement for life. The 'Sunyata,'(空) in Buddhism means a state that one couldn't shut oneself in the limit and call oneself by his name. And it is the same as the color(色, 形). Therefore, it means that the color is the Sunyata. The color which has a physical form is the same as the Sunyata, which is a transcendent man. So Jesus Christ who had come into the world as a man is the same as invisible God. As a result, the color is similar to the Son of God, and the Sunyata is similar to God the Father. Life comes from Two of these. That is the 'spirit' like the Holy Spirit in christianity. Consequently, even though Taoism and Buddhism as an oriental religion have many similarities with the christianity that has an oriental world, it is impossible to find doctrine continuity with christianity. However, despite this obvious theological differences, it is necessary to try to find mission contact points from the world view of oriental religions, for the Gospel can spread much better in the principles of oriental religion. So it is meaningful to find the contact point for mission because the Christian Gospel as an oriental religion in the principle of analytics can spread more clearly to Koreans who have lived in the tradition of Taoism and Buddhism for a long time more than in the thoughts of western dualism.