한국 춤에서는 팔을 드는 한 동작 내에서도 전통적 사상이 내재되어있으며 이러한 동작을 올바로 알려면 외형적인 멋을 먼저 아는 것이 아니라 내면적인 맛을 아는 것이 중요하다. 그러므로 어떤 것을 이해하려면 그것이 만들어지고 구성되는 원리와 세계관을 먼저 이해하는 것이 급선무이다. 그것이 만들어진 세계관의 토대 위에서 이해되어야 정당한 이해라고 할 수 있다. 각 문화권 안에서 실제로 사용되는 기본적인 논리의 규칙들은, 그것이 형식화된 것이든 아니든, 그 문화에 의존하지 않고서는 이해될 수 없다.
이러한 맥락에서 한국 전통춤에는 어떤 철학이 담겨져 있을까? 과연 옛사람들은 춤에 어떤 정서를 담았으며 어떤 삶의 철학을 담았을까? 사상과 의미는 무엇일까?를 규명하는 것이 본 연구의 목적이다.
본 연구를 수행함에 있어 첫째, 한국 전통춤이 기반으로 하는 사상을 분석하고 그 속에 내재되어 있는 의미를 도출하는 순서를 밟아, 연구 분석하여 본인의 예술관을 정립하고, 한국 춤에 대한 새로운 시각과 창작에의 참고를 제공할 수 있도록 노력하였다. 둘째, 음양론에 기반을 둔 태극사상과 삼재사상을 이론전개의 핵으로 하여 이러한 사상에 근거한 한국춤의 본질을 위 사상들의 틀 내에서 재구성해보고자 한다. 셋째, 한국문화가 갖는`독창성과 보편성` 차원에서 한국춤에 내재된 상징성을 조명하고 재해석하는 방법을 채용하였다.
한국 전통춤의 사상에서는 크게 태극사상, 삼재사상, 음양오행사상에 기초를 두고 있다. 태극사상은 음양의 원리에 의해 발현되는 것으로 조화와 통일을 강조하는 사상으로 한국문화의 사상적 배경이 될 수밖에 없었다. 이러한 문화의 한 양상을 낳은 결과를 초래하였던 이유는 儒·彿·仙 三敎를 주요사상으로 인식하였던 옛 선조들이 음양사상을 三敎의 공통분모로 존재케 하였던 것이다.
음양오행이란 태극을 형성하는 음양과 만물을 생성하는 오행에 의한 우주창조의 원리 속에 변화 작용을 도입하여 현상화시킨 것으로 한국 춤의 전통사상과 철학을 이해하기 위해서 중요한 의의를 가진 사상이라 할 수 있다. 이러한 시각에서, 음양오행사상은 조화와 통일을 강조한 세계관으로 우리의 사고유형의 기반을 이루고 있다. 때문에 음양오행사상은 한국 사상사에 있어 최고의 원리로 인식되고 있으며 우리의 문화예술 전반에 드러나고 있다.
한국 전통춤 원리의 의미분석에서는 크게 5가지의 원리(음양의 원리, 상생·상극의 원리, 답지저앙의 원리, 곡선의 원리, 정중동의 원리)로 나누어 보았으며 사상에 따른 한국춤의 의미있는 독특한 춤사위를 살펴볼 수 있었다.
한국 춤은 풍부한 연구거리를 제공하고 있으며 이러한 사상의식적인 면에 대한 체계적인 연구가 필요하겠다. 춤의 사상적 근원과 춤사위의 의미분석에 대한 본격적이고 깊이 있는 비교연구들이 심층적으로 체계적인 연구가 진행되기를 바란다.
Traditional thoughts are found in everywhere and even in a movement of raising an arm in Korean traditional dance. Thus, to understand this movement right requires understanding the relishing taste inside it in advance, which is much more important than capturing the external grace. There can be possibly nothing more urgent than figuring out the principles with which it is made and organized and the view of the world in its perspective when you wish to understand something. The fair and right understanding of something should be based upon the view of the world in which it was created. Principal logics and rules actually being adopted in a culture, wether they are formal or not, cannot be understood without referring them to the culture. In this vein, there are upcoming questions in mind; what philosophy is inherent in Korean traditional dance? What kind of emotions and philosophies did our ancestors put in the dance? What could be thoughts and meanings? To answer these questions should be the main purpose of this study. In carrying out the study, three things were getting focused on; first, the thoughts upon which Korean traditional dance is based were analyzed to draw out the inherent meanings, which were studied and also analyzed. The results were intended to provide some basis for the view of arts of mine and some reference to the fresh and new visions and creations of Korean traditional dance. Second, Taeguk philosophy and Samjae philosophy both of which have the Yin and Yang in the core of their theoretical development were adopted to develop the theory in this study. The job was to reorganize the natures of the Korean traditional dance based upon the above-mentioned philosophies in the frame of the philosophies. Finally, the symbolism inherent in Korean traditional dance was put a light on and reinterpreted in the perspective of "originality and universality" of the overall Korean culture. Korean traditional dance has had its fundamental and theoretical basis in Taeguk, Samjae, and Yin & Yang and Five Elements philosophy. The Taeguk philosophy is manifested in the principle of Yin and Yang and places an emphasis on harmony and unity, which gave the full reason why it was adopted to be the ideological background of Korean culture. And the reason was backed up by the way our ancestors perceived the three major religions in the Korean peninsula, that is, Confucianism, Buddhism, and Taoism, and they believed the Yin and Yang principle was the common denominator of the three religions. The philosophy of the Yin & Yard and Five Elements was born as the transformative operation was applied to the principles of the universe creation which are Yin and Yang comprising the Taeguk and Five Elements making all kinds of things. The phenomenon concretely presented in the process was the The philosophy of the Yin & Yang and Five Elements. You cannot understand the traditional thoughts and philosophies of Korean dance without it. In this context, its emphasis has always been on the harmony and unity of things in the world and thus has provided the basis for the way of our thinking. It has never stopped being perceived as the best principle in the history of Korean thoughts and ideologies, and thus has put more than a dash of its attributes in every aspect of our culture and arts. In analyzing the meanings inherent in Korean traditional dance, five major principles(the principle of Yin and Yang, that of Sangsang and Sangguk(meaning mutually rising and mutually falling down), that of Dapjijeoang(meaning repeatedly bending your body or jumping upward while you`re on the ground), that of curves, and that of Jeongjungdong(meaning there appears a movement in the middle of the deadly silence)) were employed and availed themselves in savoring the unique and meaningful dance movement of Korean traditional dance. There should be more systematic studies on the ideological and perceptional aspect of Korean traditional dance which has plenty of subjects to be studied. There should be more comparative studies and systematic researches in depth on the ideological origins of the dance and the analysis of the emanings found in the dance movements.