메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정운영 (충북대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제47호
발행연도
2018.4
수록면
229 - 249 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to develop a proper teaching guidance for cognitive differentiation strategies of postpositions ‘Eun/Neun’ and ‘I/Ga’ for elementary learners and to verify its effectiveness. Elementary learners for the Korean language have difficulties in distinguishing ‘Eun/Neun’ from ‘I/Ga’ and have substitution errors. To prevent the substitution errors, learners should internalize detailed differentiation strategies. First, this paper examines semantic and functional differences between ‘Eun/Neun’ and ‘I/Ga’ and concludes that the differences should be explained in the discourse level or text level, since ‘Eun/Neun’ and ‘I/Ga’ function differently as a topic maker and a subject maker respectively. Therefore, this study develops a ‘topic seeking activity’ using cohesive text. The topic seeking activity is to help learners select proper postpositions by seeking a concord relation between topics and explanations and between subjects and predicates. In order to see whether this activity enables learners to internalize differentiation strategies, an experiment was conducted using questions developed. Results showed that there were significant differences in the percentage of correct answers. This means the topic seeking activity was effective for learning the proposition.

목차

1. 서론
2. 선행연구와 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 결론 및 제언
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-705-002069177