본 연구는 서울시와 수도권 지역 사립유치원 중간관리자 151명을 대상으로 정서지능과 직무수행과의 관계를 분석하는데 목적을 두고 있다. 연구결과 첫째, 사립유치원 중간관리자는 정서지능의 구성능력인 자기인식, 자기관리, 사회적 인식, 관계관리에서 ‘관계관리’능력이 가장 높았으며, 하위요인별로는 자기관리의 성실성이 가장 높게 나타났다. 이러한 정서지능은 중간관리자의 배경변인 중 직위, 학력, 교직경력, 학급담당여부에 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 사립유치원 중간관리자는 4개의 직무영역인 관리적 직무, 지도적 직무, 인화적 직무, 대외적 직무에서 인화적 직무를 가장 많이 수행하는 것으로 나타났으며, 이러한 직무수행은 중간관리자의 배경변인 중 직위, 교직경력, 중간관리자경력, 학급담당여부에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 중간관리자의 정서지능과 직무수행은 서로 상관이 있는 것으로 나타났으며, 정서지능이 직무수행에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study is in order to analyze relationship between emotional intelligence and performance of job-tasks, objecting 151 private kindergarten middle managers in Seoul and metropolitan area. The first result of the study shows that the private kindergarten middle manager shows the highest score on relationship-management, of all constructive qualities of the emotional intelligence, which are self-awareness, self-control, social perception, and relationship-management, and sincerity of self-control shows the highest in sub-factors. This emotional intelligence shows the significant difference from background factors of the middle managers for their position, academic background (education), teaching profession career record, and a fact if he or she was in charge of a class(es). The second is that the private kindergarten middle managers most frequently operate harmony job-tasks of all four job-task areas, which are managemental job-task, leadership job-task, harmony job-task, and external job-task, and this job-task operation shows the significant difference from background factors of the middle managers for their position, teaching profession career record, career record as a vice-principal and a fact if he or she was in charge of a class(es). The third is there is a relationship between the emotional intelligence and the job-task performance of middle managers, and the emotional intelligence significantly affects the job-task performance.