본 연구의 목적은 서울시와 수도권 지역 사립유치원 중간관리자 177명을 대상으로 중간관리자의 개인적 배경변인에 따른 직무인식과 직무수행의 차이를 분석하는데 있다. 연구결과 첫째, 중간관리자가 자신의 직무로 가장 중요하게 인식하는 것은 인화적 직무였으며 이러한 직무인식은 중간관리자의 개인적 배경변인 중 직위, 학력, 중간관리자경력, 학급담당여부, 중간관리자 직무의 만족정도에 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 중간관리자의 직무수행 역시 인화적 직무를 가장 많이 수행하는 것으로 나타났으며, 이러한 직무수행은 중간관리자의 개인적 배경변인 중 직위, 연령, 학력, 교직경력, 중간관리자경력, 학급담당여부, 중간관리자 직무의 만족정도에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 중간관리자는 4개의 직무영역인 관리적 직무, 지도적 직무, 인화적 직무, 대외적 직무 모두 직무인식과 직무수행간에는 차이가 있었으며, 직무인식에 비해 직무수행이 미치지 못하는 것으로 나타났다. 넷째, 중간관리자의 직무인식과 직무수행에서 지도적 직무가 직무의 만족 정도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to analyze the difference between the job-task performance and the job-task perception of 177 middle managers, working for private kindergartens in Seoul and the capital region area, based on their personal background variables. The results of this study can be summarized as follows. First, the harmony job-task is perceived as the most important task, and as to this perception there are meaningful differences at position, academic background, career as a middle manager, whether or not they are in charge of homerooms, and whether or not they are satisfied with their job as a middle manager, among the various personal background variables. Second, private kindergarten middle managers place the heaviest emphasis on performing the harmony job-task, and in their performance, there are meaningful differences at position, age, career as a teacher, career as a middle manager, whether or not they are in charge of homerooms, and whether or not they are satisfied with their job, among the various personal background variables. Third, there exist gaps between the job-task perception and the job-task performance in all four job-task areas of managemental job-task, (which are managemental job-task, leadership job-task, harmony job-task, and external job-task), and the degree of the job-task performance falls behind that of the job-task perception in those areas. Finally, with respect to the job-task perception and the job-task performance, leadership job-task shows to be significantly influential of task satisfaction.