본 연구는 유아 인성교육에 대한 학부모의 인식과 실태 및 요구를 분석하는 조사연구이다. 연구대상은 전국 6개 지역(강원, 경기, 경상, 전라, 제주, 충청)과 3개 광역시(대전, 대구, 부산)의 학부모 441명이다. 연구방법은 설문지를 이용한 조사방법으로 유아 인성교육에 대한 학부모의 인식과 실태 및 지원의 3개 영역으로 구성된 설문지를 학부모들에게 배부한 후 회수하였다. 회수 된 설문지는 문항별 빈도와 백분율을 산출하였으며, 배경변인에 따른 차이가 있는지 검증을 실시하였으며, 일부 문항은 다중응답분석을 실시하였다. 분석결과, 학부모들은 유아 인성교육의 중요성에 대해 높게 인식하고 있었으며, 유아 인성교육에 대한 인식과 가정에서의 실태 정도는 학부모의 배경변인 중 학력, 소득액, 거주 지역에 따라 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
The purpose of this study was to explore and analyze parents` understanding and the status of character education for young children. To achieve this purpose, the subjects of the study were 441 parents who lived in 5 provinces, Gangwon-do, Gyeonggi-do, Gyeonsang-do, Jeolla-do, Jeju-do, and Chungcheong-do, and 3 metropolitan cities, Daejeon, Daegu, and Busan. In this study, a survey research method was used. The questionnaire consisted of three categories; parents` understanding, their home status, and their support of the need for character education for young children. The frequency and percentage were applied to analyze the collected data. The multiple response analysis and chi square tests were used to find out the significant differences among parents` educational backgrounds, incomes, and residential districts. The results in this study were as follows: First, parents thought character education for young children was very important. Second, parents showed the highest level of recognition of the need for character education for young children. There were significant differences in the interest, necessity and status at home of character education for young children, according to their educational backgrounds, income, and residential district.