본 연구에서는 3-5세 누리과정 유치원 지도서에서 나타난 지속가능발전교육의 내용을 파악하여 국가 수준의 교육과정에서 주요하게 다루고 있는 활동들을 분석함으로써 지속가능발전교육을 위한 유아교육의 방향을 모색해 보고자 한다. 이를 위해 지속가능발전교육을 위한 교사 지침서의 23개 내용을 기준으로 하여 3-5세 누리과정의 32권의 내용을 분석하였다. 지속가능발전교육 관련 내용의 분석단위는 누리과정 지도서에 포함되어 있는 한 개의 활동 당 각 영역, 생활주제, 활동유형, 활동연령의 내용을 중심으로 지속가능발전교육 내용의 범주별 하위내용에 해당하면 1회로 체크하여 빈도분석을 하였다. 연구 결과 지속가능발전교육은 생활주제에서는 세계여러나라(17.6), 우리나라(15.4%), 생활도구(13.5%), 환경과 생활(11.7%), 동식물과 자연(10.7%)순으로 나타났다. 활동유형별로는 이야기나누기(17.2%), 동화동시동극(12.7%), 수조작(11.7%), 언어(10.0%), 조형(9.3%) 순으로 많은 빈도를 보였다. 연령별로는 5세(44.3%), 4세(39.5%), 3세(16.2%) 순으로 나타났다. 이와같이 유치원지도서에 나타난 지속가능발전교육의 내용 분석을 통해, 유아 지속가능발전교육의 다양한 방안 모색을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
This study is aimed at helping kindergarten teachers to plan and conduct education for sustainable development in the Teacher``s Manual for Ages 3-5 Nuri Curriculum, a part of the current curriculum at the national level. Thus, the following categories of sustainable development education activities in Teacher``s Manual for Ages 3-5 Nuri Curriculum were analyzed based on the following standards: weight of each life theme, educational content and area and type, form, and age. The result of this study can be summarized as follows. Education for Sustainable Development in the subject in many countries in the world (17.6), Korea (15.4%), life tools (13.5%), the environment and life (11.7%), and a Animals, plants and nature (10.7%). Activities by type story breaks (17.2%), and fairy tale (12.7%), number of operations (11.7%), language (10.0%), plastic (9.3%) in order of frequency, respectively. When separated by age showed age 5 years (44.3%), 4 years (39.5%) and 3 years (16.2 percent). As a result of this study, we need to improve direction of sustainable development education and to do conduct multilateral follow-up study studies about ways of sustainable development education for children and child teacher their teachers.