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This article is designed to offer theoretical data and systematic scholarly materials for developing new retro design industry by analyzing general tendency and to finding a developing prospect of new retro design industry. The main method of this article is to review and analyze the data from internet D/B in domestic and abroad, and variety of literatures including thesis, books, periodicals and the other publications. The summary of contents and results of this article are as below. First, new retro trend signified a tendency to seek different factors combining a sensory element of analogue and new technology based on sensory element of modernity. Second, resistance capacity of consumers would get lower by new retro design combining elements of emotion · new technology through taking consumers easy approach under the cutting-edge smart technology environment. Third, relating with measure success of new retro marketing strategy were figured out with four meaningful act factors, which are stay true but contemporizing, allow for rediscovery, connect with timeless consumer values, and build a brand value community, all built on an wide range of consumer group. Fourth, distinct elements were represented as a contradictory coexistence, a traditional value of history · culture · heritage, a perpetuality by transcending generations and convergent evolution, and the hommage to designers and products in 1950s – 1970s through new retro design product, combining with elements of emotion · new technology, case analyzing. Finally, developing suggestion was delivered with ways of bring in main consumers from diverse aging groups, a strategy build by identifying design elements focused on individual · common consumer characteristic distinction, combining characteristic elements of new retro design on strategic basis, and realization of various marketing · distribution implementation. It is expected that this paper would be utilized as academical · theoretical data for its related design industry area in domestic and abroad.
본 논문은 뉴레트로 디자인 산업의 전반적 동향 분석과 발전 전망을 통하여 뉴레트로 관련 디자인 산업발전에 도움이 될 수 있도록 이론적이고 체계적인 학술 자료를 제공하고자 연구되어졌다. 연구방법은 인터넷을 이용한 국내외 정보 D/B 및 네트워크 검색, 논문과 단행본을 포함한 도서 · 출판물등 문헌조사를 통한 고찰 및 분석이 중심이 되었다. 연구의 내용과 결과는 다음과 같다. 첫째, 뉴레트로 트렌드는 현대적 감각 요소 기반에 아날로그적 감성 요소와 신기술을 결합하여 기존 제품과의 차별화를 추구하는 경향을 의미한다. 둘째, 첨단 스마트기술제품 환경 속에서 소비자들은 쉽게 다가가기 쉬운 감성 · 신기술 결합의 뉴 레트로 디자인으로 수용 저항이 낮아질 수 있다는 점이 분석되어졌다. 셋째, 뉴레트로 마케팅 전략 성공 여부와 관하여 본질 유지와 현대화, 과거 재발견, 시간 · 세대 초월의 소비자 가치 연계, 브랜드 가치 공동체 형성 등 4가지 요인이 중요하게 작용하고 있으며, 폭 넓은 소비계층이 형성되어 있음이 파악 되어졌다. 넷째, 감성 · 신기술 결합의 뉴레트로 디자인 제품 사례 분석을 통해 대립된 모순 공존과 역사 · 문화 · 유산에 의한 전통 가치, 세대 초월 수렴진화에 의한 영속성, 그리고 1950s - 1970s 시대 디자이너와 제품에 대한 오마쥬가 그 특징적 요소임을 파악 하였다. 마지막으로 다양한 연령층의 소비계층 상정, 소비자 개인적 · 공통적 특성 구별에 의한 디자인 요소 파악 및 전략 수립, 전략적 기반과 뉴레트로 디자인 특성요소의 결합, 다양한 유통 · 마케팅 방식 구현을 제안하였다. 본 연구가 관련 산업과 연구에 학술적 · 이론적 자료로서 활용되어질 수 있기를 기대한다.
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