메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박진욱 (대구가톨릭대학교)
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第140輯
발행연도
2018.6
수록면
299 - 320 (22page)
DOI
10.37967/emh.2018.06.140.299

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The proposal of this study is to analyze the aim and content of education through the lens of Korean Language Education as a Foreign Language in the course of International Baccalaureate Diploma Program(IBDP). Based on these results, we can further discuss the validity of Korean Education as a Foreign Language.
The study examined the global direction and principle of IBDP which represents the high school course in the International Baccalaureate, particularly analyzing the aim and content of the foreign language acquisition part. Analysis results suggested that the set point of the start and end were too high. Contents of each part were different from the general foreign language acquisition. Concretely, the level of expression part was high and language usage that underline thinking power was much more supported than communication on the general situation.
Consideration of these contents are important, although they lacked educational references which would actualize these guidelines in regards to teaching and learning. Further intensive discussion about the problems raised in this study is needed for further understanding.

목차

1. 들어가며
2. IBDP 교육과정에서의 외국어로서 한국어
3. IBDP 외국어로서 한국어 과정 내용 분석
4. IBDP 한국어 교육과정 활성화를 위한 논의
5. 나오며
참고문헌
Abstract

참고문헌 (14)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-810-003165067