메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조수용 (경상대학교) 이승석 (우진토탈) 김창호 (부일하우징)
저널정보
한국동력기계공학회 동력시스템공학회지 한국동력기계공학회지 제22권 제4호
발행연도
2018.8
수록면
96 - 103 (8page)
DOI
10.9726/kspse.2018.22.4.096

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
A study was conducted on a human-powered hydrofoil that could move on the free water surface. This movement can be achieved when the hydrofoil is operated with pitching and plunging motion simultaneously. Hence, an investigation was conducted to find an appropriate thrust force and operation frequency for various operating conditions. The SD7003 airfoil was adopted for the hydrofoil, and the force on the hydrofoil was predicted using a computational analysis. The numerical algorithm was validated using an experimental result in literature. The thrust force and buoyancy force were obtained by the transient analysis. These forces were calculated to the periodic-averaged forces according to the different operation frequency. In an operation condition of 190,000 Reynolds number, the fast movement was obtained when the amplitude of angle of attack and Strouhal number were 5 degree and 0.6, respectively. For reducing movement speed, the amplitude of angle of attack should be increased.

목차

Abstract
1. 서론
2. 수치해석 알고리즘 검정
3. 운전조건에 따른 힘의 예측
4. 결론
References

참고문헌 (12)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-550-003409278