영 J. 알렌과 그가 상해에서 발행한 잡지 「만국공보」에 대한 연구는 지난 100여년에 걸쳐 미국과 중국 등에서 수행되었으며, 중국에서는 최근 30여 년 동안 그 성격을 종교지보다는 종합지로 규정하고 사회적 영향력과 개혁적인 논조에 대하여 높이 평가해오고 있다. 알렌은 신학적으로 보수적인 남감리교회에서 파송되었지만, 중국의 교회 및 일반대중을 대상으로 하는 언론 및 저술활동, 그리고 중서서원 및 중서여숙 등을 통한 기독교교육 활동에서 자신의 기독교선교의 이상을 추구하였다. 양무운동 시기에 시작하여 무술변법운동을 지나 20세기 초반의 짧은 근대화 시기에 이르기까지 발행된 「만국공보」는 중국에서 19세기 초부터 다양한 선교부 및 선교사들에 의하여 시도되었던 ‘선교적 대중언론매체’의 정체성을 계승하였다. 기독교정신의 바탕 위에서 일반대중을 독자층으로 설정하고 서구문명의 소개와 중국사회의 발달을 주요 목표로 정하였으며, 이 시기에 가장 영향력 있는 언론매체 중의 하나로 평가되었다. 「만국공보」는 주간 「중국교회신보」에서 주간 「만국공보」로, 그리고 다시 월간 「만국공보」로 세 차례에 걸쳐 변천하였는데, 기사의 폭은 더욱 넓어지고, 발행의 주체는 알렌 개인에서 광학회 단체로 넘어갔으며, 중국인 편집자들이 발행에 기여하게 되었다. 서구인들과 함께 수많은 중국인 필진이 사회개혁을 위하여 다양한 글을 기고함으로 「만국공보」의 영향력을 증대시켰다. 한편, 청말의 양무운동이라는 환경에서 개혁론자들을 위한 희망이 되었던 「만국공보」는 그러한 내적구조가 또한 근본적인 한계가 되었다. 「만국공보」의 주요 요소들은 기독교, 사회개혁운동, 서구문명의 도입, 서구인 주도성이라고 규정할 수 있는데, 무술변법운동의 실패로 드러나는 청제국의 제한적 수용능력, 19세기 말에도 여전히 배타적이었던 중국의 전통사회, 신해혁명으로 귀결되는 중국사회의 출구 등을 고려할 때에, 이 요소들은 깊은 한계를 지니고 있었던 것이다. 서구적 대중언론매체를 통한 지식인층의 계몽과 봉건적 제국권력의 승인에 의지한 기술과 제도의 개혁 시도만으로는 사회의 진정한 변화를 이루기 위한 임계치에 다다르지 못했던 것이다.
The study about both Young J. Allen and his Wanguogongbao magazine has been carried out in America, China, and other places for more than one hundred years. Especially during the past thirty years, Chinese scholarship has described the nature of the magazine as general rather than religious and has highly appreciated the social impact and the tone for social reform. Although being sent by the theologically conservative Methodist Episcopal Church, South, Allen sought for his ideal of Christian missions in both journalism and writing for both church and the general public and in the activity of Christian education through the Anglo-Chinese College and McTyeire Home and School for Girls. The Wanguogongbao, which was published from the period of the Yangwu movement up to the Hundred Days" Reform and the short period of modernization in the first 20th century, succeeded to the ‘missionary mass media’ that have been attempted by various Christian missions and missionaries in China from the early 19th century. The magazine, upon the Christian spirit, set up its readers into the public, introduced western civilization to the Chinese society, and defined the main goal into the development of Chinese society. Thus, it was evaluated as one of the most influential media in the period. The magazine’s title has been changed three times, from the weekly Church News to the weekly Wanguogongbao, and again to the monthly Wanguogongbao. The category of articles was diversified, the publisher changed from the individual Allen to the ‘Society for the Diffusion of Christian and General Knowledge among the Chinese’(SDK), and Chinese editors contributed to the publishing of the magazine. In addition to the westerners, a number of Chinese writers came to improve the influence of the Wanguogongbao, in contributing various articles to the magazine for social reforms. The Wanguogongbao that was a hope for the reformers in the Yangwu movement system had a fundamental problem with that structure. The main elements of the Wanguogongbao may be said as Christianity, social reform movement, introduction of western civilization, and initiative by westerners. Considering of the limited ability of the Qing government revealed by the failure of the Hundred Days" Reform, exclusive Chinese traditional society to the foreign even in the late 19th century, and the necessary 1911 Revolution for the problematized Chinese society, the main elements of the Wanguogongbao retained fundamental limits in themselves. Enlightenment of the literati through western mass media and attempt to reform in both technology and system only by the approval of the feudalistic power of empire were not enough to reach the critical point to bring about a genuine social change.