연구목적: 본 연구는 장애아전문 어린이집 교사를 대상으로 조직문화, 직무스트레스, 임파워먼트가 조직유효성에 미치는 영향을 분석하기 위한 연구이다. 연구방법: 연구의 목적을 달성하기 위해 장애아전문 어린이집 교사 156명을 대상으로 조직문화, 임파워먼트, 직무스트레스가 조직유효성에 미치는 영향에 대한 경로모형을 구축하여 적합도를 분석하였다. 연구결과: 첫째, 조직문화와 직무스트레스, 조직유효성에 대한 임파워먼트의 설명력은 64.9%인 것으로 나타났다. 둘째, 조직문화는 조직유효성에 직접적인 영향 뿐만 아니라 매개변수인 임파워먼트를 거치는 간접접적인 경로를 통해서도 조직유효성에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 경로분석에서 임파워먼트를 매개로 한 간접경로보다 직무스트레스가 조직유효성에 직접적으로 영향을 미치는 직접 효과의 경로가 유의미하게 나타났다. 결론: 장애아전문 어린이집의 조직유효성을 높이기 위해서는 교사 개인의 임파워먼트 수준을 높여 긍정적인 조직문화를 조성하고 직무스트레스를 줄일 수 있는 방안이 강구되어야 한다.
Purpose: This study is for teachers in specialized daycare centers for young children with disabilities and is intended to analyze the effects of organizational culture, job stress, and empowerment on organizational effectiveness. Method: To achieve the objectives of the research, we selected 156 teachers in specialized daycare centers for young children with disabilities and created a path model. In addition, we analyzed the goodness of fit for the effect of organizational culture, empowerment, and job stress on organizational effectiveness. Results: First, organizational culture, job stress, and empowerment affects about 64.9 percent of organizational effectiveness. Secondly, organizational culture does not directly affect the validity of the organization, but it does have a significant effect on the organizational effectiveness through empowerment as a parameter. Thirdly, we found that direct route of job stress has a more direct effect on organizational effectiveness than the indirect route through empowerment as the parameter through path analysis. Conclusion: To increase the organizational effectiveness of daycare centers for young children with disabilities, it is necessary to find ways to create a positive organizational culture and reduce job stress by increasing the level of teacher’s empowerment.