본 연구는 포커스 그룹 면담을 실시하여 유아교사의 과학과 수학의 통합교육에 대한 인식을 알아보는데 목적이 있다. 연구결과 과학과 수학의 통합교육의 개념은 ‘문제를 해결하는 탐구과정’, ‘과학과 수학의 결합’, ‘학습자의 다양성 고려’ 로 나타났다. 과학과 수학의 통합교육 필요성으로 ‘시대적 흐름의 반영’, ‘유아의 발달특성’, ‘초등학교와의 연계’로 나타났다. 과학과 수학 통합교육의 교수-학습 방법은 ‘교사 주도로 교사-학습 계획, 지역사회 자원 활용, 원 행사 및 국가기념일과 연계’로 나타났다. 과학과 수학 통합교육의 활동자료는 ‘이야기책을 활용한 과학과 수학의 통합교육’, ‘자연물을 활용한 과학과 수학의 통합교육’, ‘멀티미디어를 활용한 과학과 수학의 통합교육’으로 나타났다. 과학과 수학 통합교육의 교수능력 인식으로는 ‘통합교육에 대한 지식 부족’, ‘통합적 사고를 위한 발문고민’, ‘통합교육을 위한 집단별 형태의 고려’로 나타났다. 과학과 수학의 통합교육에 대한 교사교육의 요구로는 ‘활동중심 놀이 연수에 대한 교사교육’, ‘누리교육과정을 활용한 컨설팅 연수에 대한 교사교육’, ‘교수학습 방법의 사례발표 연수에 대한 교사교육’으로 나타났다.
The purpose of this research is to investigate recognition towards integrated education of science and mathematics of early childhood teachers by carrying out the focus group interviews. As a result first, the of integrated education of science and mathematics appeared as ‘the research process that solves the problem’, ‘the grafting of the contents of science and mathematics’, and ‘the consideration of the diversity of the learner’. Second, the need for integrated education of science and mathematics, it appeared as ‘the reflection of the flows of the times’, ‘the special characteristics of the development of the little children’, and ‘the link with the elementary school’. Third, Regarding the teaching-learning method of integrated education of science and mathematics, it appeared as ‘the teaching-learning planning led by the teacher, the utilization of the community resources, and the linkages with the original events and the national memorial days’. Fourth, Regarding the activity materials of the science and mathematics-integrated education, they appeared as being ‘the science and mathematics-integrated education utilizing the story books’, ‘the science and mathematicsintegrated education utilizing the natural objects’, and ‘the science and mathematics-integrated education utilizing the multimedia’. Fifth, Regarding the recognitions of teaching capabilities of science and mathematics-integrated education, it appeared as ‘the insufficiency of the knowledge regarding the integrated education’, ‘the questioning worry for the integrated thoughts’, and ‘the consideration of the forms by group for the integrated education’. Lastly, the demands of the teacher education in relation to science and mathematics-integrated education, they appeared as ‘the teacher education regarding the game training centered on the activities’, ‘the teacher education regarding the consulting training utilizing the world curriculum’, and ‘the teacher education regarding the case example presentation training through a teaching-learning method’.