이 연구는 국내에서 타당화한 성취정서 척도의 전반적인 특징에 대한 연구동향을 분석하고 신뢰도와 타당도에 대한 메타분석을 실시하여 측정도구에 대한 특성을 인지하고 신뢰성과 타당성을 확대하는데 목적이 있다. 이를 위해 국내 학술지 및 학위논문에 게재된 성취정서 개발 및 타당화 논문 22편이 선정되었다. 동향분석 결과 국내성취정서 척도 개발은 2011년 가장 많이 발표되었으며, 도승이 외(2011)의 K-AEQ 개발을 토대로 이를 수정하거나 한국 학생의 고유한 심리적 특성을 고려하여 자체개발한 척도들이 지속적으로 연구되고 있다. 연구대상은 초등, 중등, 대학생이 비슷한 빈도로 연구되고 있으며, 척도 명은 성취정서와 학업정서를 비슷한 빈도로 혼용하여 사용하고 있다. 과목 특수성을 고려한 연구로는 수학, 과학, 체육 과목에 대한 성취정서 척도가 개발되고 있다. 구조적 특징을 탐색결과 성취상황 요인은 시험상황에 비해 수업, 학습상황에 대한 연구가 상대적으로 많았으며, 성취정서 요인은 자체개발의 경우 AEQ에 없는 다양한 긍정정서와 부정정서로 구성되어 있다. 측정학적 특징은 신뢰도의 경우 모든 연구가 Cronbach"s(a)를 제시하였으나 일부 연구는 하위요인 별 신뢰도를 제시하지 않았다. 타당도의 경우 절반이상이 구인타당도를 검증하였으나 준거타당도를 검증한 연구는 소수에 불과했다. 신뢰도와 타당도에 대한 메타분석결과 신뢰도와 타당도의 효과크기는 긍정정서와 부정정서 모두 큰 효과크기로 나타났다. 조절효과 분석결과 과목 특수성, 연구대상, 학업상황, 구성요인, 검사 길이, 반응형식은 신뢰도와 타당도에 영향을 미치는 유의한 조절변수로 나타났다. 이러한 연구 결과에 기초하여 논의와 시사점을 제시하였다.
This study aims to expand the reliability and validity of measurement tools by analyzing the overall characteristics of the achievement emotion scale that is justified in Korea, and conducting a meta-analysis of reliability and validity. For this purpose, 22 papers on the development and validation of achievement emotions, published in domestic academic journals and dissertation were selected. As a result of the trends analysis, the domestic achievement emotion scale was found to have been used the most in 2011, based on the K-AEQ developed by Do Seung-Lee et al (2011); modified K-AEQ or self-developed scales have been continuously studied considering the unique psychological characteristics of Korean students. The subject of this study is the similar frequency of elementary, middle and college students, With regard to scales, the mixed use of achievement emotion and academic emotion at a similar frequency is observed. A study that considers the specificity of a subject is being developed to achievement emotion scale of subjects such as mathematics, science, and physical education. As a result of the exploration of structural characteristics, there are relatively few studies on the achievement situation of the test situation compared to the class and learning situation, and in the case of self-developed scales, the factors of achievement emotion consist of various positive and negative emotions that are not included in the AEQ. It was found that with respect to reliability, all studies suggested Cronbach’s (a), but some studies did not provide reliability for the sub-factors. In the case of validity, more than half of the studies verified the construct validity, but only a small number verified criterion validity. As a result of the meta-analysis, the effect size of reliability and validity was large for both positive and negative emotions. Moderating the effect analysis result, the “specificity of subject”, “subject”, “constituent factor”, “number of items”, and “response format” were found to be significant moderating variables. Based on the findings of this study, implications for future research are discussed.