메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고춘화 (경상대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제51호
발행연도
2019.4
수록면
183 - 204 (22page)
DOI
10.17002/sil..51.201904.183

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to construct educational contents on the level of language, thinking, and life by conceptualizing presuppositions from the perspective of its function and the Korean language education. A presupposition is background information shared by language participants as well as a basic meaning for logical meaning. Since the presupposition is a hidden meaning that is not easily displayed on the surface of a sentence, language participants should recall and restore the meaning from a clue. The presupposition education aims to create a mature linguistic self. In order to accomplish this goal, followings should be included in the education of presupposition: to learn how to create presuppositions, to learn how to think logically, and to interpret lives and the world in various ways. The presupposition education enables learners to fully understand and create meaning, to form logical thinking, and to reflect on various aspects of the world and our lives by observing and interpreting the hidden side of meaning.

목차

1. 서론
2. 전제와 문장 의미의 생성
3. 전제 개념의 교육적 인식과 활용 실태
4. 국어교육을 위한 전제 교육 내용의 구성
5. 결론
References

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-705-000723985