주전 7세기 유다 왕국의 역사편찬 기술(記述)에 관한 토론은 주로 소위 신명기적 사학파의 역사에 초점을 두고 이루어져 왔다. 신명기사학파의 역사기술은 우리에게 여호수아서, 사사기, 사무엘서, 열왕기를 포함한 히브리성경의 전선지서로서 더 잘 알려져 있다. 전선지자들 혹은 신명기적 사학파(DtrH)는 여호수아의 지도력으로 가나안 땅을 정복한 역사로부터 주전 6세기의 예루살렘과 성전 파괴와 바빌론 포로기까지의 이스라엘 역사를 기술하고 있다. 프랭크 크로스(Frank Moore Cross, Jr.)가 중심이 되어 이끌어온 미국의 성서학계는 신명기적 사학파의 역사가 주전 7세기초 ‘요시아 시대’의 편집이라는 입장을 일반적으로 견지하고 있다. 즉, 요시아 왕의 통치가 현재 전선지서의 형태의 기저를 이루고 있다는 결론이다. 그들이 제안하고 있는 신명기적 사학파의 역사의 요시아 판은 예루살렘 성전을 정화하고 유다와 이전 북이스라엘 왕국을 독립된 다윗 왕국의 통치를 재건하려는 요시아 왕(주전 640-60년9)의 개혁 프로그램을 지지하기 위하여 만들어졌다는 것이다. 비록 신명기적 사학파의 역사에 대한 논쟁은 계속되겠지만, 나는 이 글에서 이 문제를 집중적으로 다룰 생각은 없으며, 다만 이와 연관된 쟁점으로서 주전 7세기 유다의 역사편찬에서 오경의 역할에 관해 말하고자 한다. 신명기는 신명기적 사학파의 모든 모델들에 대한 기초가 된다는 것이 옳다는 견해가 오랫동안 견지되어 왔다. 그러나 오경비평에서 일어난 변화로서, 특히 오경의 J층(stratum)의 연대가 후기-왕조시대(late-monarchic)의 것이거나 혹은 포로기 초기까지일 수 있다는 점은 오경과 신명기적 역사 사이의 관계에 대한 근본적인 질문을 제기하게 된다. 나는 이 글에서 오경의 발전에 집중하고자 한다. 나는 북이스라엘 왕국에서 나온 것으로 보이는 내러티브들로서, 야곱 내러티브(창 25-35장), 요셉 내러티브(창 37-50장), 출애굽 내러티브(출 1-15장)를 먼저 다룰 것이다. 그리고나서 오경의 J층에 의하여 형성된 것으로 보이는 내러티브들을 다룰 것이며, 이어서 전체 내러티브를 괄호로 묶어주며(bracket) 현장화시킨(contextualize) 아브라함과 사라의 내러티브(창 11-25장)와 광야 방황의 내러티브 요소들(출 17-40장; 민 11-25장)을 포함한 초기 북이스라엘의 내러티브들을 다루고자 한다. 전체적으로 나는 창세기, 출애굽기. 민수기 안에 오경의 주전 7세기판이 있었으며, 그것은 신명기, 여호수아서, 사사기, 사무엘서, 열왕기서에 있는 소위 신명기사학파 역사의 요시아판에 전주곡(prelude)이 되었음을 논증하고자 한다.
Discussion of seventh century historiography normally focuses on the so-called Deuteronomistic History, better known as the Former Prophets of the Hebrew Bible, including the books of Joshua, Judges, Samuel, and Kings. The Former Prophets or DtrH presents an account of Israel’s history from the conquest under Joshua through the sixth century B.C.E. destruction of Jerusalem and the Temple and the Babylonian Exile. American biblical scholarship, led by Frank Moore Cross, Jr., generally argues that an earlier seventh century “Josianic” edition of the Deuteronomistic History that concluded with Josiah’s reign underlies the current form of the Former Prophets. The proposed Josianic edition of the DtrH was designed to support the reform program of King Josiah of Judah (r. 640-609 B.C.E.) to purify the Jerusalem Temple and to reestablish independent Davidic rule over both Judah and the former northern kingdom of Israel. Although debate continues on the DtrH, I do not plan to focus on this issue in this paper. Instead, I wish to address a related issue, the role of the Pentateuch in seventh century Judean historiography. Deuteronomy has long been viewed correctly as the foundation for all models of the DtrH, but changes in Pentateuchal criticism, particularly the dating of the J stratum of the Pentateuch to the late-monarchic or even to the early exilic period, raises fundamental questions concerning the relationship between the Pentateuch and the DtrH. I will focus on the development of the Pentateuch. My discussion will first treat narratives that appear to derive from the northern kingdom of Israel, i.e., the Jacob narratives in Genesis 25—35, the Joseph narratives in Genesis 37-50, and the Exodus narratives in Exodus 1-15. I will then turn to narratives that appear to be shaped by the J stratum of the Pentateuch and that in turn bracket and contextualize the earlier northern narratives, including the Abraham-Sarah narratives in Genesis 11—25 and elements of the Wilderness narratives in Exodus 17-40 and Numbers 11-25. Overall, I will argue for a seventh century edition of the Pentateuch in Genesis, Exodus, and Numbers, that was designed to serve as the prelude to the so-called Josianic edition of the Deuteronomistic History in Deuteronomy, Joshua, Judges, Samuel, and Kings.
1. Introduction 2. Recognition of J as a Stratum from the Late-Monarchic Period 3. Jacob Narratives in Genesis 25-35 4. Joseph Narratives in Genesis 37-50 5. Exodus Narratives in Exodus 1-15 6. Abraham-Sarah Narratives in Genesis 12-25 7. Wilderness Narratives of Exodus 16-40 8. Conclusion References 〈초록〉 〈Abstract〉