이 논문은 통영지역 민요의 음악적 특성 중 선율진행유형을 중심으로 연구하였다. 이를 위해 국립문화재연구소에서 출간된 『경상도민요』와 『mbc한국민요대전』에서 10곡의 통영지역 민요를 발췌해 사설과 함께 실려 있는 음원을 채보 분석한 논문이다. 이와 같이 진행 선율형을 중심으로 분석한 결과 몇 가지 선율진행형 관련 음악적 특징과 통영 민요의 일반 음악적 특징이 도출되었다. 선율진행 시 순차 혹은 도약하는 선율선, 장단별 반복선율유형, 토리에 따라 달라지는 음조직(구성음, 주요음, 시김새, 종지음), 빠르기, 음역 등이 각 악곡마다 다르게 나타나고 있으며 구체적인 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사설 내용을 기준으로 나누어 분석한 주요선율형을 출현 빈도 순으로 정리하면 a동음반복, 단3도 하행이 가장 많이 출현하고 완4도 하행, c´동음반복, e동음반복이 두 번째로 나타나며 단3도 상하행, 완4도 상행형의 순으로 확인되었다. 통영 지역에서 가장 빈도수가 많은 민요의 선율진행형 중 3회 이상 반복 출현하고 있는 선율형은 모두 7종류로 a동음반복과 c´a 단3도 하행 선율유형이 각각 7번, a-e 완4도하행 e동음반복 c´동음반복 유형이 각각 5번씩 출현한다. 이어서 a-c´-a-a 단3도 상하행 동음반복 e-a-e 완4도 상하행 유형이 각각 3번씩 출현한다. 둘째, 통영지역 10곡의 민요를 장단을 기준으로 주요선율반복형을 정리한 결과 모두 7종류의 선율반복유형이 확인되었다. 반복유형의 출현빈도순은 ABCD가 4번으로 가장 많이 반복되는 형태이고 그 외는 각각 1회씩 출현하는 형태로 ABA´C, ABC, ABCC´, ABAB´, ABA´B´, A´A´BB´ 이다. 셋째, 종지형은 모두 4종류로 확인되었다. 전체적으로 하행선율형이 가장 많고 다음이 상하행형과 동음진행형이 동일한 비율로 출현, 그리고 하상행형의 순으로 나타난다. 이로써 통영 민요 전체에서 가장 많이 출현하는 악곡별 종지선율유형은 하행종지형임이 확인되었다. 넷째, 통영 민요의 음조직은 전체 10악곡 중 50% 절반에 해당하는 5곡으로 육자백이토리가 가장 많은 출현횟수를 보인다. 그 다음 메나리토리와 메나리토리에 육자백이토리의 접변현상이 일어난 민요가 각각 2곡씩으로 20%에 해당하며, 세 번째 북부경토리가 1곡 10%로 악곡에서 드물게 보인다. 장단형은 혼합장단이 5곡으로 50%를 차지하여 가장 많으며 이어서 3소박4박이 3곡 30%, 무장단과 2소박4박이 한곡씩 간헐적으로 출현한다. 전체 악곡의 빠르기는♩.= 26~125까지 다양하게 나타나며, 연주 음역은 낮은 d음에서 두 옥타브 이상 높은 a" 까지의 음역을 보이지만 대부분의 악곡은 한옥타브 내에서 움직인다.
This thesis was studied on the basis of the progressive tunes among the traits of folk songs in Tongyeong. For this, it transcribed and analyzed the sound source with the lyrics of 10 folk songs from Tongyeong area in 『Gyeongsang-do Minyo』 published by NRICH and 『mbc Korean Folk Songs』. It was drown several musical traits are related to progressive tunes and general traits of Tongyeong folk songs as the result of analysis revolved around the progressive tunes, In the progressive tunes, every music showed the melodies are in order or leaping, the type of repeated tunes by rhythm, changeable tonal system(component notes, main notes, grace notes and final tunes) by tori , tempos, and ranges differently. This is the organized specific results as follow. First, as the order of appearance frequency of the main tunes that are sorted by the lyrics of the folk songs, a tautophony and short third internal a down note appeared the most, perfect fourth internal down note, c tautophony and e tautophony appeared the second and short third internal-an up-down note and perfect fourth internal-an up-down note followed them. In the most high frequency folk songs in Tongyeong, 7 types of progressive tunes are appeared more than three times. a tautophony and c"-a short third internal a down note appeared 7 times each in total, a-e perfect fourth internal down note, e tautophony c" tautophony appeared 5 times each. In succession, a-c"-a-a short third internal-an up-down note tautophony and e-a-e perfect fourth internal-an up-down note appeared 3 times each. Second, 7 types of repeating tunes are verified as the results of organizing 10 Tongyeong folk songs by the rhythm. The highest frequency of the repeated types is ABCD and it appeared 4 times. Except for that, ABA"C, ABC, ABCC", ABAB", ABA"B" and A"A"BB" appreared 1 time each. Third, the final tunes are checked in 4 different types in all. The most high frequency type was down note tunes. up-down notes, progressive same notes are the next in the same rate of the appearance and up-down note is the last. This result shows that the most frequently appeared final progressive tunes in melody is down note final tunes in all Tongyeong folk songs. Fourth, yukjabaegi tori (tori means the musical traits of each regional folk songs) is the highest frequency tonal system of all 10 folks songs in Tongyoeng and it appeared in 50 percent, 5 songs, from them. The next ones take 20 percent each and they are menari tori and progressive assimilation of menari tori with yukjabaegi tori. bukbugyeong tori is rarely appeared and it takes 10 percent, only one song shows it. In the types of rhythm, 5 song of the 10 songs has mixed rhythm, and it is 50 percent of them. Three songs of them are followed the next, that 30 percent of the rhythm is 3sobak 4bak(quadruple beats with triple time) and intermittently, mujangdan(non-beat) and 2sobak 4bak(quadruple beats with binary time) is shown in one song each. The tempo of the whole melodies is various, like = 26 to 125, and the performance range shows bass d to treble a", two octaves above but the most melodies are played in one octave.