본 연구는 지적장애 학생을 대상으로 한 주요 교과영역 중재연구에서 제공된 중재의 특성과 효과크기를 살펴보고, Gersten 외(2005)와 Horner 외(2005)의 질적지표를 기준으로 각 중재연구의 질을 평가하여 지적장애 학생을 위한 교과영역별 증거기반 중재가 무엇인가를 살펴보았다. 연구결과를 요약해보면, 첫째, 지적장애 학생을 대상으로 한 총 27편의 국어, 수학, 사회, 과학 교과 중재연구의 특성과 효과크기 분석결과, 국어교과는 읽기와 유창성 영역에서, 수학교과는 연산과 문장제 문제풀이 영역에서 인지과정 전략에 관련된 중재를 제공한 연구가 많았다. 또한, 1편을 제외한 모든 연구에서 중재의 효과성을 입증하는 결과를 제시하였으나, 단일대상연구의 경우, 기초선 기간에서 자료점의 불안정성으로 인해 낮은 효과크기를 보인 연구가 많았다. 둘째, 질적지표 충족도 평가결과, 증거기반 실제의 기준을 만족하는 연구는 없는 것으로 나타나, 지적장애 학생의 주요 교과영역별 학업능력 향상을 위한 효과적인 증거기반 중재를 선정하지는 못했다. 그러나 독립변수와 종속변수의 기술, 실험효과와 결과 제시의 질적지표를 충족하는 연구는 많은 편으로 나타나, 앞으로 중재제공자와 측정도구 정보제시, 중재 충실도 측정, 중재의 사회적 타당도와 일반화 측정의 질적지표를 고려한 중재연구가 좀 더 활발히 수행된다면, 지적장애 학생에게 일반교육과정에 기초한 교과교육을 효과적으로 제공할 수 있는 증거기반 중재를 파악할 수 있을 것으로 기대된다.
This study analyzed the characteristics and effect sizes of intervention studies in main subject areas for students with intellectual disabilities, and evaluated the quality of the studies based on the quality indicators of research in special education provided by Gestern et al.(2005) and Horner et al.(2005) to identify the evidence-based intervention for the improvement of academic skills of students with intellectual disabilities in the main subject areas. The results of this study were as the follows: First, based on the analysis of the characteristics and effect sizes of a total of 27 intervention studies, intervention studies for reading and fluency skills in the area of Korean literature, and intervention studies for arithmetic and word problem-solving skills in the area of mathematics were frequently provided focusing on cognitive processing strategies. All intervention studies, except for one, demonstrated the positive findings, but many single subject design studies showed low-level effect sizes due to the inconsistent data points during the baseline periods. Second, based on the evaluation of the quality of the intervention studies, no study was met with the criteria of evidence-based practice. Therefore, the evidence-based interventions for the improvement of academic skills of students with intellectual disabilities in the main subject areas were not able to be identified. However, several quality indicators, for example, description of independent and dependent variables and demonstration of intervention effects and results were sufficiently provided in the many studies, so that if the studies carefully consider the quality indicators, such as provision of information on intervention provider, measure of intervention fidelity, provision of information on measure, and measure of social validity and generalization, the evidence-based interventions for the improvement of academic skills of students with intellectual disabilities in the main subject areas are successfully identified.