메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국중앙영어영문학회 영어영문학연구 영어영문학연구 제60권 제4호
발행연도
2018.1
수록면
345 - 375 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Many experimental studies have reported factors affecting English listening comprehension in Korea. However the reported results do not specifically deal with how effective the factors are in improving English listening comprehension. This quantitative meta-analysis study, therefore, aims to investigate the effectiveness of the factors (vocabulary, sound discrimination, syntactic ability, background knowledge, and listening strategy) on the improvement of listening comprehension in Korean EFL classrooms. A total of 117 studies with 133 samples were collected, and their effect sizes (ES) were calculated based on Hedge’s g with the CMA software (ver. 2.2.056). The results of this study showed that syntactic ability had the greatest effect on listening comprehension (ES=.816, p=.012). Vocabulary learning (ES=.421), sound discrimination training (ES=.453), grammar education (ES=.816), activation of background knowledge (ES=.599), and listening strategy training (ES=.498) all contribute to effectively improving listening comprehension regardless of the age of Korean EFL learners. In addition, the length of listening instruction did not affect listening comprehension. Based on the findings, pedagogical suggestions are also discussed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (168)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0