본 연구는 황윤석의 『 율려신서』 주해부분을 ‘十二律論⋅五聲論⋅樂調論⋅候氣論’로 고찰하는 것을 목적으로 한다.
『 이재난고』는 황윤석이 10세 때 부터 죽기 이틀 전 63세까지의 기록을 한 일기이다. 여기에는 황윤석의 생각과 일생동안 읽은 자료 및 연구한 모든 것이 담겨져 있다. 따라서 음악과 관련된 기록들도 상당량 보유하고 있는데, 주로 1책에서 8책까지 음악과 관련된 자료들이 있었다. 음악과 관련된 기록들은 음악이론, 음악장르, 음악역사, 악기 등 다양한 부분에서 관심도가 나타남을 알 수 있었다. 그 중에서도 본 연구자는 황윤석이 음악분야에서 첫 관심을 가진 樂律理論부분 『 律呂新書』 註解만을 한정하여 연구를 살펴보았다. 『 율려신서』는 중국 宋나라 象數學者 蔡元定이 지은 것으로, 그의 나이 53세가 되던 1187년에 완성된 서적으로 朱子의 序文과 「律呂本原」, 「律呂證辨」으로 구성되어 있다. 황윤석은 18세에 『 性理大典』 天編에 기록되어 있는 『 율려신서』를 읽고 주해한 것이 『 이재난고』 제 1책 권1에 기록되어 있었다.
황윤석은 ‘黃鐘 長九寸 空圍九分 積八白十分’이라는 黃鐘律管의 수치적 계산보다는 황종이 가지는 象徵性을 易의 논리로 보았다. 물론 수치적 계산을 하지 않은 것은 아니지만 易의 논리에 입각해서 보는 경향이 더 짙었다.
황윤석은 秬黍之法을 인정하지 않았는데, 이것은 동시대의 인물인 洪大容과 같은 의견이다. 하지만, 候氣之法에 대해서는 서로 달라 홍대용은 후지기법도 인정하지 않지만 황윤석은 후지기법을 인정한다. 즉 황윤석은 후기지법이 쉽고 간단하게 구할 수 있는 것이 아니지만, 이것은 天地의 元氣를 가지고 천지의 元聲을 정하는 것이라며 긍정하였다.
The purpose of this paper is to examine the annotation of the Lu-lu hsin-shu(律呂新書), which was akryul(樂律)part in the Ijaenango(頤齋亂藁), based on the sipiyuiron(十二律論), oseangron(五聲論), akjoron(樂調論), hugiron(候氣論).
The Ijaenango(頤齋亂藁) was the diary written by Hwang, Yun-seok(黃胤錫). Hwang was a Confucian in the 18th century of the Chosun Dynasty. Hwang had recorded interdisciplinary data and comments as well as his everyday life in that diary from 10 to 63 years old. This book was contained thought and results of his research as well as documents which he had read. Also, because Hwang was interested in music, he recorded musical theory, musical genre, history of music, and musical instruments mainly from part 1 to part 8 of this book. For this study, the annotation of the Lu-lu hsin-shu(律呂新書), which was akryul(樂律) part in the Ijaenango(頤齋亂藁), was analyzed. This annotation was the first work written by Hwang.
The Lu-lu hsin-shu(律呂新書) was written by Chae, Won-Jung, who was a Image-Number scholar(象數學者) of the Song Dynasty in China. Chae had finished this book at 53 years old in 1187. This book was consisted of the Instruction of Zhuxi, yulryeobonwon(律呂本原), and yulryeojeungbyeon(律呂證辨). Hwang commented the Lu-lu hsin-shu(律呂新書) in the volume 1 of the part 1 of the Ijaenango(頤齋亂藁) at his 18 years old.
The results of this research were as following:Even thought Hwang measured hwangjong(黃鐘) with numerical value like 'nine chon length, nine divided vacancy, and eight hundreds and ten divided accumulation', he also evaluated and emphasized its symbolism by Changes of Neo-Confucianism.
Hwang did not accept the method of geoseo(秬黍之法) like Hong, Dae-yong(洪大容), who was a contemporary Confucian. However, unlike Hong, Hwang agreed with the method of hugi(候氣之法). He thought that even though the method of hugi(候氣之法) was not taken easily and simply, the original voice(元聲) was determined by the original life energy(元氣) in the universe.