본 연구에서는 내부거래 시장 특성을 지닌 군 외주정비 서비스의 공급사 관리방안에 대하여 고찰하였다.[환경 → 전략→ 성과]의 전략적 상황이론의 관점에서, 아웃소싱 성과를 좌우하는 공급사를 관리하기 위한 구매사의 전략으로 파트너십 품질 구축을 제시하였다. 또한, 파트너십 품질을 신뢰, 상호이익 및 위험 공유, 약속이행 노력의 하위 구성개념으로 세분화하여, 이들이 환경요인으로서의 전략적 중요도와 아웃소싱 성과 사이에 매개변인으로 작용하는지에 대하여 검증하였다. 분석결과에 따르면, 고려된 모든 파트너십 하위 요인들이 전략적 중요도와 성과의 인과관계에 대한 매개작용을 하는 것으로 나타났으며, 따라서 관계중심의 관리방안이 쌍방독점의 내부거래 시장 특성을 지니는 군 외주정비 서비스에서도 유의미한 공급사슬 전략임을 입증하였다. 거래중심의 공급사 관리가 적용되고 있는 현재의 군 외주정비 공급사 관리에 대한 시사점을 제시하고 향후 연구방향을 제안하였다.
In this study, we explored the effective supplier relationship management in the captive market. Based on strategic contingency theory, we proposed the supplier partnership quality as a buyer's crucial strategy leading to successful outsourcing service performance. As the partnership quality components, we selected trust, benefit and risk sharing, and commitment and then empirically tested if these factors serve as mediating variables between environmental factor and outsourcing performance. The empirical test results from structural equation modeling show that all partnership quality elements play mediating roles, indicating that the relationshipbased supplier management can be a critical supply chain management strategy even in the captive market. Finally, we suggested theoretical and practical implications and future research directions along with research limitations.