(연구배경 및 목적) 현대 사회의 인간은 차별화된 문화적 소비에 가치를 중요시한다. 기업들은 이러한 대중의 요구에 예술적 문화전달을 통해 심리적 브랜드의 가치를 높이는 아트마케팅을 적극 활용하고 있다. 아트마케팅이란, 예술적 요소를 브랜드에 접목시켜 문화적으로 브랜드의 가치를 높이는 활동을 의미한다. 게다가 미술작품의 체험을 통한 상품들은 체험자로 하여금 하나의 스토리가 형성되고 내재적 가치를 생성시키는 역할을 한다. 이러한 경향으로 최근 상업공간의 디스플레이에서 오브제요소를 통한 연출이 많이 나타나고 있다. 본 연구를 통해 아트마케팅으로 활용되는 디스플레이의 오브제요소를 분석하여 관람자에게 공간의 체험을 유도하고 심리적으로 공간을 인식시키는 현상학적 특성을 확인하는데 목적을 둔다. (연구방법) 먼저 이론적 고찰을 통해 디스플레이에서 실체적 오브제와 활용적 오브제로 나누어 그 의미를 확인하고, 디스플레이와 오브제의 관계를 규정한다. 두 번째로 메를로퐁티의 현상학적 사상을 고찰하여, 디스플레이 오브제와 현상학적 관계성을 규명하고, 현상학적 공간 개념 및 공간 요소를 분석하여 객관적 지향성, 순수 공간성, 선험적 환원성 등의 공간 지각 특성을 도출한다. 분석된 요소들을 활용하여 선행연구를 통해 다루어졌던 현상학적 오브제를 공간 지각 요소로 분석해 오브제의 표현기법을 도출한다. 표현 기법은 크게 구조, 소재, 패턴, 시지각 등을 변형, 혼란, 배열, 확장, 운동 등으로 표현되었다. 사례분석은 오브제의 표현기법과 현상학적 공간 개념들을 통해 아트마케팅적 디스플레이를 적극적 활용하는 최근 백화점 명품 브랜드의 쇼윈도 디스플레이를 선정하였다. (결과) 사례를 분석한 결과 현상학적 공간지각 요소와 오브제의 표현기법, 오브제 요소 간에 관계성을 알아낼 수 있었다. 실체적 오브제는 객관적 지향성을, 활용적 오브제는 순수 공간성을, 선험적 환원성은 앞의 두 가지 요소가 시간성과 운동성과 결합하여 지각되는 결과를 나타냈다. 정리하면 디스플레이 오브제에서 객관적 지향성은 대상을 통해 반 객관적 경험을 지각하여 지각을 복원하려는 경향을 보인다. 동시에 순수 공간성을 통해 관념의 오류로 대상을 주체에 동기화하고, 두 가지 특성들이 선험적 환원성을 통해 공간을 의식화하면서 관념에 환원한다고 할 수 있다. (결론) 사례분석을 통해, 서로 다른 요소들의 오브제가 관계를 가지면서 발생되는 다양한 표현들로 작은 오브제의 변화를 통해서 무한한 공간 표현이 발휘되는 것을 확인했다. 본 연구로, 디스플레이 연출에서 오브제의 현상학적 표현들로 일상공간들의 새로운 가치를 찾을 수 있다고 판단된다.
(Background and Purpose) Modern society stresses the value of differentiated cultural consumption. In order to meet public demand, businesses actively use artistic marketing to psychologically enhance brand value through the conveyance of artistic culture. Artistic marketing refers to the activity of enhancing brand value by integrating artistic elements to the brand. In addition, products as experienced through the artwork create a narrative for the user, which provides inherent value. Because of such trends, there has been a recent increase in dramatic interpretations of objects in the displays of commercial spaces. In this study, I intend to analyze the object elements of displays used in art marketing and identify the phenomenological characteristics that contribute to the audience’s psychological awareness of a space by involving them in an experience of the space. (Method) First, display objects will be theoretically divided into sets of substantive and practical objects in order to identify their meanings, and the relationship between the display and objects will be defined. Second, based on Merleau-Ponty’s phenomenological theory, an examination of the phenomenological relationships of display objects will be conducted, as well as an analysis of phenomenological spatial concepts and spatial elements to deduct spatial perception characteristics, such as objective directivity, pure spatiality and transcendental reduction. Phenomenological objects that have been addressed as part of previous studies will be analyzed, along with spatial perception elements by applying the analyzed elements to deduce the expressive techniques of the object. Expressive techniques consist largely of transformation, disorder, arrangement, expansion, structural movement, material, pattern, and visual perception. For the case analysis, department store windows that actively apply artistic marketing through expressive object techniques and phenomenological spatial concepts to display high-end brands were chosen. (Results) In analyzing the cases, a relationship between phenomenological spatial perception elements, expressive object techniques and object elements was discovered. Substantive objects were perceived by combining objective directivity and pure spatiality for practical objects, and then fused with time and movement for transcendental reduction. To recapitulate, objective directivity in display objects is perceived through a non-objective experience of the object, and has a tendency to reinforce perception. Simultaneously, through pure spatiality, the object is synchronized to the principal agent by misconception. With both characteristics, the space is conscientized, and through transcendental reduction returned to the concept. (Conclusions) In the case analysis, it was confirmed that infinite spatial expressions were formed through small changes in objects by way of diverse expressions that occur as objects with different elements acquire affiliation with one another. This study of the phenomenological expression of objects in displays can bring new value to ordinary spaces.