(연구배경 및 목적) 오브제는 인지 가능한 객체 및 대상으로 감각적 행위적 체험을 일으키며, 오브제가 놓인 장소를 다감각적 으로 상호작용시킨다. 현대공간디자인에서 미디어는 디지털 테크놀러지에 의해 표현된 것으로 디지털로 확장된 오브제성을 갖는 다. 이러한 측면에서 상호작용 공간은 디지털 방식으로 확장된 오브제성을 갖는다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 상호작용 미디어 가 설치된 상호작용 공간이 오브제의 확장으로서 디지털 방식의 오브제가 놓인 공간이라는 것을 확인한다. 그리고 상호작용 공간 이 디지털 객체의 공간화 경향, 디지털 반응의 체험화 경향, 디지털 센서의 장치화 경향이 있음을 연구한다. (연구방법) 본 연구는 상호작용 공간이 갖고 있는 오브제 특징과 경향에 관화 연구이다. 이를 위해 오브제의 개념을 고찰하고, 상호작용 공간이 갖는 오 브제의 특징을 확인함으로써 상호작용 공간의 오브제 경향에 대한 연구이다. 이를 위한 연구방법은 문헌고찰을 통하여 오브제 개 념과 오브제의 확장개념에 대하여 연구한다. 그리고 상호작용 공간의 오브제성 반응적 신체 체험, 센서의 기술 대응, 장치적 객체 공간으로 구분하여 논증하고, 사례를 분석하고자 한다. 사례는 공간적으로 설치되는 상호작용 미디어를 중심으로 하여 세 가지 속성인 감각, 물질, 객체 속성으로 구분하고 반응적 신체 체험, 센서의 기술 대응, 장치적 객체 공간의 세 가지 경향을 중심으로 분 석하고자 한다. (결과) 상호작용 공간은 미디어가 갖는 오브제적 속성에 의해 감각적, 물질적, 객체적 오브제 속성을 갖는다. 상 호작용 공간의 감각적 속성은 신체적 체험성을 갖게 하여 반응적 신체 체험의 특징을 갖게 한다. 물질적 속성은 디지털 방식의 기 술적 구조에 의해 센서의 기술 대응 특징을 갖게 한다. 그리고 객체적 속성은 미디어가 공간적으로 매개되어 장치적 객체 공간의 특징을 갖게 한다. 상호작용 공간은 디지털 방식에 의해 상호작용을 만들며 반응적 신체 체험, 센서의 기술 대응, 장치적 객체 공 간 특징을 갖는데, 이러한 세 가지 특징에 의해 상호작용 공간은 디지털화된 오브제 경향을 갖는다. 그리하여 상호작용 공간은 세 가지 특징에 의해 디지털 객체의 공간화 경향, 디지털 반응의 체험화 경향, 디지털 센서의 장치화 경향을 갖는 공간이 됨을 확인 하였다. (결론) 상호작용 공간은 디지털화된 오브제의 속성을 갖고 디지털 테크놀러지에 의해 표현된 것으로 아날로그에서 디지 털로 확장된 오브제성을 갖는다. 오브제 경향을 갖는 상호작용 공간은 디지털 테크놀러지가 활용된 공간적 오브제로 감각행위적 신체체험을 체험자에게 제공하며 상호작용을 일으키는 오브제 경향을 갖는 공간이다.
(Background and Purpose) Objects cause sensory behavioral experiences to perceivable objects, and interact sensibly with the place where objects are placed. In contemporary spatial design, media is represented by digital technology and has digitally extended objectivity . In this respect, the interaction space has a digital object of extended objectivity. Therefore, this study confirms that the interaction space in which interactive media is installed is a space where digital object is placed as an extension of the object. Also, the interaction space tends to have a spatial tendency of digital objects, a tendency to experience digital reaction, and the tendency of a digital sensor to be a device. (Method) This study examined the characteristics and tendencies of objects in interaction space. This required first studying the concepts of “object” and “object tendency” in an interaction space, as well as checking the actual characteristics of objects in an interaction space. The concepts were studied through literature review. The research analyzed the cases of object space reactive object experience, sensor technology response, and device object space. Cases were divided into three attributes?sensory, substance, and object attributes?and focused on three types of interactive physical media: reactive physical experience, sensor response, and device object space. (Results) Interactive spaces have sensory, material, and object properties, depending on the object attributes of the media. The sensory attributes of the interaction space have a physical experiential nature and thus have a characteristic reactive body experience. The material properties are characterized by the technical features of the sensor by means of a digital technical structure. And the object attribute gives the media the characteristic of the device object space by being spatially mediated. Interactive space creates interaction by digital methods, and has reactive physical experience, sensor technology correspondence, and device object space characteristics. Interaction space has a digitized object tendency by these three characteristics. Thus, it is confirmed that the interaction space is a spatial space of digital objects, a tendency to experience digital reactions, and a device-oriented space for digital sensors by three characteristics. (Conclusions) The interaction space is represented by digital technology with the properties of a digitized object, and has analog-to-digital object extensions. The interaction space with an object tendency is a space that has the object tendency to provide the experiential interaction with the spatial object using digital technology.