It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
(Background and Purpose) The world is changing in an unpredictable way and at an unpredictable speed. So is the change in design in many aspects. Among all the new aspects of contemporary design, this paper pays attention to the role of user experience and the dissolution of the boundary between a user and a designer. In developed countries, the service economy has become the core of economic activities. With this change, companies have been using experiential marketing as their main marketing strategy, because it focuses more on the service activities related to the product rather than the physical product itself. Contemporary designs accepted this change, and are going in the direction of incorporating user’s experience and participation as the main focus of the design. This paper studies the development of this experience-focused design tendency and influence factors for its development. It analyzes the cultural and psychological causes for this design tendency, so that designers can recognize the importance of these factors and use them in the programming process of their design works. (Method) The study has been conducted with the methods of literature review and case analysis. In Chapter 3, exemplary artwork or design cases for each classification were provided. In Chapter 4, psychological experiments were provided as the supporting information for analyses. The results of Chapter 4, which are nine psychological theories regarding experience-focused design, were applied to real design cases so that they can be checked for their validity and usefulness. (Results) The categories for the experience-focused design are immaterial design, service design, customized and DIY design, and user-led design. The cultural influence factors (post-modern artistic development by avant-garde artists) include performance art, installation art, interactive art, and participatory art. The psychological influence factors are studied in aspects of cognitive, behavioral, social, developmental, and personal psychology. They consist of nine psychological theories; the effect of integrated cognitive system, sensory adaptation and the perception of change, cognitive dissonance theory, flow theory and optimal experience, the importance of a sense of control, need hierarchy and self-actualization, social need, the IKEA effect, and the extended-self theory. (Conclusions) Experience-focused designs have been directly influenced by post-modern artistic activities. Therefore, they have been incorporating time, change, and user commitment as artistic media. The psychological effects which were analyzed in this study can have more influence when the design incorporates more of these media. The results of this study will be useful for designers in creating the contents of experience-focused design in the programming process.
(연구배경 및 목적) 현대 사회가 몇 년 후를 예측하기 어려울 정도로 빠르게 변화하고 있는 것처럼 디자인의 변화도 여러 면에서 빠르게 진행되고 있다. 이런 다양한 변화의 면모들 중에서 본고가 주목하는 것은 사용자의 체험과 참여가 디자인에서 차지하는 비중이 점차 높아지는 현상이며 이에 따라 사용자 역할과 디자이너 역할의 경계가 모호해지는 측면이다. 선진국을 중심으로 경제가 서비스경제 중심으로 재편되면서 기업들은 체험마케팅을 주요 전략으로 활용하고 있다. 본고는 포스트모던 이후 조형과 디자인에서 주요 고려대상이 된 사용자 체험이라는 요소가 어떤 과정을 통해 발생, 변화되었는지를 고찰하였다. 또한 체험중심 디자인 경향을 사용자가 선호하게 만드는 심리학적 기제에 대해 연구하였다. 이를 통해 디자인에서 사용자 체험이 갖는 심리적 중요성과 미래 디자인이 나아갈 주요 방향에 대한 문화사적 근거를 제시하고자 하였다. (연구방법) 본 연구는 문헌연구와 사례분석을 중심으로 진행되었다. 3장에서는 분석 내용에 대한 이해를 돕기 위해 각 분류별로 예시 디자인 사례들을 제시했다. 4장에서는 심리학 실험결과들을 본고의 주장에 대한 근거로서 제시했으며 분석된 심리효과들을 실제 체험중심 디자인 사례들에 적용함으로써 연구결과의 유효성을 검토하였다. (결과) 체험중심 디자인 경향으로는 비물질디자인, 서비스화된 디자인, 인터랙티브 디자인, 커스터마이징 & DIY 디자인, User-led 디자인이 있다. 이의 발달에 영향을 끼친 사용자 외적 영향요인, 즉 조형예술사적 영향요인으로는 퍼포먼스 아트, 설치미술, 인터랙티브 아트, 참여미술의 발달이 있다. 사용자 내적 영향요인, 즉 연관 심리학적 기제들은 인지 ․ 지각심리, 행동주의심리, 발달 ․ 사회심리, 성격심리 측면에서 분석되었다. 체험중심 디자인에 영향을 끼친 심리효과들은 통합적 인지체계 활용효과, 지각적 순응과 변화 지각, 인지부조화 이론, 플로우 이론과 최적경험, 통제감 지각의 중요성, 욕구위계설과 자아실현 욕구, 사회적 욕구와 자아실현, 이케아 효과, 확장자아와 자아존중감 지원이 있다. (결론) 포스트모던 이후 조형예술의 변화에서 영향을 받은 체험중심 디자인 경향들은 시간예술적 속성을 많이 지닐수록, 또한 디자인에서 사용자의 직접적인 창작권한이 많이 주어질수록 본고에서 분석한 심리효과들과의 연관성 수준도 높아지는 것을 관찰할 수 있다. 이런 본고의 연구결과들은 체험중심 디자인의 프로그래밍 프로세스에서 사용자를 이해하고 컨텐츠를 구성하는데 유용한 정보가 될 것으로 생각한다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.