(연구배경 및 목적) 국내 금융 기관들에게는 종래의 보수적인 영업활동에서 벗어나 시장경쟁원리에 따른 합리적 경영과 수익성 제고 및 거래기반 확충을 통한 경쟁력 강화가 절실히 요구되고 있다. 이에 고객에게 감동을 제공하는 기업의 전략적인 수단으로 복합문화공간이 제공되고 있으며 업무만 제공하는 공간에서 서비스를 제공하는 문화적 공간으로 차별성을 추구하며 변화하고 있다. 이에 본 연구는 새롭게 부상하는 금융기업 복합문화공간의 유형을 알아보고 그 유형에 따른 공간의 특성을 통해 공간개념에 의한 창의적인 형태와 효율적인 복합문화공간의 기획과 실행의 기초를 제공하며 일반 대중들과 소비자에게 금융기업의 브랜드 인지도 제고와 양질의 문화를 접할 수 있는 기회의 공간을 제공하고자 하는 목적이 있다. (연구방법)첫째, 금융기업의 개념과 역사를 알아보고 복합문화공간에 대한 이론적 고찰과 금융기업 복합문화공간에 대한 개념을 파악한다. 둘째, 선행연구와 문헌자료를 통해 금융기업 복합문화공간에 나타나는 유형을 파악하여 분석틀을 마련한다. 셋째, 금융기업 복합문화공간의 유형에 따라 2000년 이후의 브랜드 위주의 금융기업 복합문화공간 사례를 분석하여 공간 특성을 도출한다.(결과) 분석 결과는 첫째, 금융에 관련된 자료와 명사 초청 강연을 기업 교육위주의 교육공간과 지식 습득을 위한 교육형 공간 특성이 나타나고 있다. 둘째, 우리나라 금융도입 이후의 역사 관련 자료를 한눈에 조망해 볼 수 있도록 각종 패널과 영상, 모형, 체험이 강조되는 전시형태의 공간 특성이 나타나고 있다, 셋째, 금융체험 활동이 가능하고 다른 문화의 사람들과 교류를 통해 문화를 체험하게 되며 책과 음악을 통한 감성 체험과 철학, 라이프스타일, 테크놀로지를 공감각적으로 경험할 수 있는 체험형 공간 특성이 나타나고 있다. 그리고 넷째, 다양한 장르의 공연을 보여줄 수 있으며 식음, 휴게, 친목, 상담 등이 가능하며 모든 정보를 개인 맞춤형으로 제공하는 다목적형 공간 특성으로 결과를 도출하였다. (결론)공간특성과 금융 기관에 나타난 복합문화공간에서는 고부가 가치를 창출한다는 특성을 더하여 이를 통해 향후 휴식의 제공뿐만 아니라 실무적으로 새로운 경험과 체험이 가능한 발전된 형태와 효율적인 공간을 기획하고 실행할 수 있을 것이며 금융기업과 문화를 공유하고 소통할 수 있는 제3의 장소를 만들어 금융기업의 궁극적인 목표인 브랜드 인지도를 상승시키고 일반 대중에게 양질의 문화를 쉽게 접할 수 있는 기회 제공의 공간을 만드는 것이다.
(Background and Purpose) Domestic financial institutions have a reasonable management and enhanced profitability and competitiveness through exchange-based expansion in accordance with the principle of market competition out of the conventional conservative business activities there is an urgent need. In addition, there is the importance of diversifying the financial needs of corporate and individual customers recognition and comprehensive design management strategy of customer-oriented concept of modern marketing (marketing concept) corresponding to the (needs) emphasize more than anything. In this study, in the modern world finance, the ultimate goal of brand awareness rising and successful positioning of the financial companies through the complex case analysis of the cultural space of the institutions of the financial companies multicultural space, which developed into a social and cultural space as a combination of culture planning a new type of space in an efficient and practical for complex cultural space, and aims to provide assistance to execute. (Method)Methods of research first, learn the concepts and history of the financial institution analyzes the theoretical study on the complex cultural space that appears on Theoretical and financial companies on complex cultural space. Second, through previous studies and literature to identify the types that appear in the multicultural space to provide a framework. Third, by analyzing the financial practice of brand-oriented enterprises complex cultural space appeared after 2000 in Seoul, according to the type of financial enterprises to derive the characteristic complex cultural space.(Results)The results are first, and the data associated with celebrities guest lectures on financial education appears spatial characteristics for space education and knowledge-intensive business education. Second, the various panels and images, models, jeonsihyeong spatial characteristics that are experiencing this emphasis appears to view overlooking the historical data relating to the subsequent Korean financial introduced at a glance and third, possible financial experience activities and to interact with people of different cultures the culture is to experience it appears and hands-on space property to experience the emotional experience and philosophy, lifestyle, technology, music and books through ball sensational. And fourth, to show the performances of various genres and enables food and beverage, rest, fellowship, counseling, and the results were obtained all the information and versatile spatial characteristics to provide a personalized.(Conclusions)In the complex cultural space shown in the spatial characteristics and financial institutions will be able through this addition the characteristics that create high-value plan and execute a new experience and advanced form of experience is possible and efficient space into practice, as well as provide for future relaxation financial firms and Share your culture and increase the ultimate goal of a third brand to create a place of financial enterprises to communicate and to create a space offering students easy access to a quality culture to the general public.