연구목적: 본 연구는 배드민턴 경기에서 지도자가 선수에게 제공하는 코칭 정보를 탐색할 목적으로 진행하였다. 연구방법: 이를 위해 대한배드민턴협회에 등록된 고등학생 선수 88명을 대상으로 대회 기간과 대회 종료 직후 개방형설문을 진행해 자료를 수집하였다. 수집한 자료는 내용분석을 통해 귀납적으로 범주화하였다. 연구결과: 연구결과, 개방형설문을 통해 수집된 총 480개 원자료는 심리 정보, 기술 정보, 전술 정보, 경기운영 정보 등 4개 일반영역으로 범주화되었다. 구체적으로 심리 정보는 집중력, 자신감, 이완/안정, 정신력, 플레이 생각, 열정 등 6개 세부영역이 탐색되었으며, 기술 정보는 스트로크, 풋워크, 스윙과 자세, 포지션 준비 등 4개 세부영역이, 전술 정보는 상대 대처, 플레이 변화, 로테이션, 상대 조정 등 4개 세부영역이, 경기운영 정보는 경기주도와 분위기 전환 등 2개 세부영역이 탐색되었다. 결론: 즉, 배드민턴 경기에서 지도자는 선수의 최상수행을 위해 심리적 안정을 위한 심리기술을 강화하고, 정확한 기술 구사에 필요한 동작으로 수정하며, 상대 플레이에 대해 적절히 대응할 뿐만 아니라 경기를 주도하면서 긍정적 분위기를 유도할 수 있도록 다양한 정보를 제공한다. 배드민턴 지도자가 제공하는 심리, 기술, 전술, 경기운영 정보는 배드민턴 선수의 경기력에 영향을 미치는 주요 요소인 동시에 최상수행을 위해 선수 개인은 물론 지도자의 적절한 조절과 관리가 필요함을 시사한다.
Purpose: The purpose of this study was to investigate coaching information with which coaches provided players during badminton competition. Methods: To this end, we generated an open-ended questions and presented it to 88 high school athletes registered in the Badminton Korea Association. The survey was conducted during a tournament and immediately after the tournament to collect the data. The collected data were categorized through inductive content analysis. Results: As a result of this study, a total of 480 raw data points collected through the open-ended survey were categorized into four general areas: psychological information, technical information, tactical information, and game operation information. Specifically, psychological information was divided into six subdivisions: concentration, confidence, relaxation/stabilization, mental toughness, play thought, and passion; technical information was broken into four subdivisions: strokes, footwork, swing and posture, and position preparation; tactical information had four subdivisions: coping to opponents, play changes, rotation, and manipulation of opponents; and, game operation information was divided into two subdivisions: taking the lead in a game and changing atmosphere. Conclusions: In other words, in badminton competition, the coaches strengthened psychological skills that promote psychological stability to attain the athletes’ peak performance and modified the athletes’ motion into the action necessary for achieving accurate techniques. Furthermore, they provided a variety of coaching information so that the athletes will respond appropriately to their opponents’ play, take the lead in games and induce a positive mood. The psychological, technical, tactical and game operation information offered by badminton coaches are the main factors influencing the performance of badminton players and suggest a need for the proper management and control of the coaches as well as athletes for the peak performance.