본 연구는 대구광역시 소재 4년제 대학 1개와 2년제 대학 2 개에 재학하는 미용학과 여대생 307명에 대해 설문지를 통해해외인턴십 및 해외취업에 대한 인식을 알아보고, 학년과 선호전공에 따른 취업준비 행동에 대한 인식의 차이, 취업준비 행동과 취업효능감 간 상관관계에 대해 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 학년별 해외인턴십 및 취업에 대해 분석한 결과, 해외취업 희망여부 및 희망국가, 향후 진로계획에 있어서 차이가 있었다 (p<0.05). 또한 희망근로형태도 차이를 보였다 (p<.001).
둘째, 선호전공별로 적정시기 (p<0.05), 희망급여 (p<0.01) 에 대한 차이가 있었으며, 희망근로형태도 차이를 나타냈다(p<.001). 셋째, 월 평균소득에 따른 해외인턴십 및 해외취업에관한 인식 차이를 분석한 결과, 해외취업 희망여부 및 희망급여, 근무기간에 차이가 있었으며 (p<0.01), 희망국가 (p<0.05), 향후 진로계획 (p<0.001)에 대해서도 차이를 보였다. 넷째, 학년에 따른 해외인턴십 및 해외취업을 위한 취업준비 행동을 분석한 결과, 외국어 준비 및 직무관련 교육 준비에 대한 비용 지불 용의에 있어 차이가 있었으며 (p<0.01), 고학년일수록 높은 점수를 보였다. 또한 정보 및 상담중심 취업준비 행동 중 교수상담 및 학원상담 (p<0.01), 지인의 정보제공 (p<0.001) 문항에 대해 차이가 있었다. 다섯째, 선호전공별로 해외인턴십및 해외취업을 위한 취업준비 행동 중 외국어 준비에 대한 비용 지불 (p<0.05), 교수상담에 관한 요구 (p<0.01)에 차이가 있었다. 여섯째, 학년에 따라 해외인턴십 및 해외취업에 대한 취업효능감에 차이를 연구한 결과, 현지 근로자와의 비교 시 자신감 (p<0.01), 직업분야의 종류 및 일의 수행에 대한 자신감(p<0.05), 상사로부터의 인정 (p<0.001) 항목에서 고학년이 저학년에 비해 모두 높은 점수를 보였다. 일곱째, 선호전공별 해외인턴십 및 해외취업에 대한 취업효능감을 분석한 결과, 직업분야의 종류, 상사로부터 인정, 일의 수행에 대한 자신감 항목에서차이가 있었으며 (p<0.05), 노력 여하에 따른 일의 완성 항목도차이를 보였다 (p<0.01). 해외인턴십 및 해외취업에 대한 취업준비 행동과 취업효능감 간 상관관계를 분석한 결과, 교육중심과 취업효능감 간 가장 높은 상관성이 있었다 (피어슨 상관계수0.696).
This study examined beauty school students’ perceptions of overseas internships and employment, analyzed the differences in their preparation behavior for employment and their employment efficacy, and determined the correlation between preparation behavior for employment and their employment efficacy depending on their grade and preferred major. The degrees of students’ perceptions were significantly different according to their grade levels, preferred major, and average monthly income. The degrees of students’ willingness to pay for foreign language or job-related education (p<0.01), getting consultation with professor or academy (p<0.05), and getting information from friends or acquaintances (p<0.001) were significantly different according to their grade levels. The degrees of students’ willing to pay for foreign language education (p<0.05) and getting consultation with a professor (p<0.01) were significantly different according to their preferred major. Higher-grade students scored higher than lower-grade students in confidence levels when compared with local employees (p<0.01), variety in the field of work and confidence in undertaking tasks (p<0.05), and recognition from senior employees (p<0.001). We found a difference in the variety of fields of work (p<0.05), recognition from senior employees (p<0.05), confidence in undertaking tasks (p<0.05), and completion of tasks in line with one’s effort (p<0.01) according to their preferred major. Employment efficacy showed the highest correlation with preparation for employment focussing on education (Pearson correlation 0.696). These data could be used to tailor overseas employment preparation programs to suit beauty school students in different grades pursuing different majors.