이 연구는 세계한인경제인대회, 세계한상지도자대회, 세계한상대회 등 글로벌한상네트워크의 주요 활동을 살펴보고, 향후 발전 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 이 연구에서는 기존의 연구자료와 세계한인무역협회, 세계한인상공인총연합회, 재외동포재단의 홈페이지 자료 등을 활용하였다. 연구의 주요 내용을 살펴보면다음과 같다. 첫째, 재외동포사회는 정부기관보다 먼저 경제단체를 결성하여 한상네트워크 활동을 전개해오고 있다. 대표적인 재외동포 경제단체인 세계한인무역협회와세계한인상공인총연합회는 각각 1996년과 1993년부터 한상대회를 개최해왔다. 둘째, 정부기관인 재외동포재단은 2002년에 세계한상대회를 개최하기 시작했다. 세계한상대회는 점차 한상의 참여가 줄어들고 있는 추세이며, 세계한상대회에 참여한 기업들은한국을 비롯하여 미국과 중국, 일본 등 몇 개 국가에 편중되어 있다. 이러한 사실은다양한 국가에서 경제활동을 벌이고 있는 한상과 비즈니스 정보를 공유하거나 국내기업의 해외시장 진출에 대한 정보를 획득하는데 일정한 한계를 가지고 있음을 알수 있다. 향후 한상네트워크의 발전방안으로는 첫째, 현재 여러 기관에서 진행되고있는 한상대회를 4년에 한 번씩이라도 세계한상 통합대회를 개최할 필요가 있다. 둘째, 아시아 한상대회, 중남미 한상대회, 아프리카・중동 한상대회, 미주한인 상공인대회 등 지역별 한상대회를 활성화해야 한다. 지역별 한상대회는 한상과 한상 간, 한상과 국내기업 간, 모국과 거주국간의 교류협력을 강화하고 네트워크를 구축하는데기여할 것이다. 셋째, 재외동포재단에서 운영하고 있는 한상넷 등 온라인 공간을적극적으로 활용하여 다양한 국가의 한상들이 비즈니스 정보를 공유하고 글로벌네트워크를 구축해나가야 한다.
The purpose of this research is to analyze the main activities of the global Korean business networks, such as the World-OKTA (Overseas Koreans Traders Associations) Convention, the World Korean Business Leaders Convention and the World Korean Business Convention, and also to identify the implications for further development. Existing research and relevant data from the homepages of the World-OKTA, the World Federation of Korean Association of Commerce, as well as Overseas Koreans Foundation have been examined. The main contents of the research are as follows. First, the overseas Koreans' society has established economic organizations earlier than government agencies and has been hosting the annual Korean business conventions. The representatives of such economic organizations as the World-OKTA and the World Federation of Korean Association of Commerce have been hosting business conventions since 1996. Second, being a governmental organization, Overseas Koreans Foundation has been hosting the World Korean Business Conventions since 2002, but the participation of overseas Korean businessmen is decreasing gradually. Moreover, the companies participating in them are mainly from the United States of America, China and Japan, including South Korea. This shows that there is a certain limit in sharing business information with Korean business circles that are engaged in economic activities in various countries or in acquiring information for the advancement of Korean companies in overseas markets. Implications for the further development of global Korean business network are as follows. First, Korean business convention, which is currently being held by various organizations, should be organized in an integrated way at least once every four years. Second, regional conventions, such as Global Korean Business Convention in China, Asia Korean Business Convention, and Convention of Korean-American Chamber of Commerce should be revitalized. Regional Korean business conventions will contribute to strengthening exchanges between Korean business and domestic companies, between home countries and countries of their residence, as well as promote cooperations among Korean business circles. Third, by actively utilizing online space, such as www.hansang.net operated by Overseas Koreans Foundation, Korean business circles in various countries should share business information and establish networks.