조선시대의 법전은 유생들이 과장에서 挾書하거나 隨從者를 帶同하는 행위, 借作·代作·代書하는 행위 등을 금지하였으며, 이를 위반할 경우에는 停擧하거나 水軍에 充定하는 등의 엄벌에 처하는 것으로 규정하였다. 그러나 조선후기의 과장 풍경을 묘사한 기록화나 기록물 등을 살펴보면 유생들 간에 협서, 수종자의 대동, 대작·대서 등의 행위가 버젓이 행해졌으며, 그러함에도 불구하고 대부분 부정행위로 처벌되지도 않은 채 별 문제없이 과거시험이 진행되었고 합격자가 발표되었다. 이처럼 부정행위가 용인된 현상을 어떻게 이해하여야 할까.
본고는 조선후기의 과장에서 대부분의 응시자들이 하나의 接(team)을 이루고 共製·대작·대서하는 행위 등에 주목하고, 그러한 행위를 ‘공동제술’이라 명명하였으며, 이 공동제술의 유형·원인, 국가의 대처 방법 등을 탐구함으로써 문란한 과장 풍경에 대한 의문을 풀어보고자 시도한 것이다.
공동제술이란 다수의 응시자 및 수종자가 接을 이루어 과장에 함께 입장한 다음 한 자리에 앉아서 서로 돕고 의논하면서 협력하여 과문을 함께 지어내는 행위이다. 공동제술의 조짐은 조선전기 때부터 이미 찾아볼 수 있는데, 그러한 풍조는 학교에서 동몽들 간에 접을 이루어 시험을 치른 데서 유래된 것으로 생각된다. 공동제술의 유형에는 다수 同接人의 합작[共製], 대작·차작·掇拾, 교환·분담, 포기·양여, 그리고 대작·대서·양여 따위가 혼재한 복합적 행위 등이 있는데, 17세기 초 조극선의 인재일록·야곡일록에 자세하게 기술되어 있다.
조선후기에 보편적으로 행해진 공동제술의 직접적인 원인은 국가가 전용 과장을 마련하지 못했다는 점이지만, 근본적으로는 응시자 수의 증가와 국가의 과거 사무 관리 부실에 기인한 것으로 파악된다. 여기에 덧붙여 삼강오륜을 중시하는 응시자들의 윤리의식, 향촌 공동체의 상부상조 덕목 등이 국가의 법률조항보다 더욱 영향력을 발휘하였으리라는 점도 하나의 원인이 되었다고 생각된다. 그 결과 공동제술이라는 부정행위는 사실상 법률의 통제가 미치지 못하여 점차 묵인된 관행으로 자리잡게 되었다.
그러나 법전의 조문이 완전히 사문화된 것은 아니었다. 그러므로 유력한 관원이나 힘 있는 반대 당파의 고소·고발이 있는 경우에는 특별히 문제삼아 논죄하였으되 고소·고발이 없는 한 유야무야 불문에 붙이고 말았다. 한편 대작·대서를 생업으로 삼아 행한 전문적인 거벽·사수의 대작·대서 행위는 과장의 질서문란을 이유로 엄격히 처벌하였던 것으로 파악된다. 그리고 역대의 국왕들도 예치를 중시한 나머지 협서, 대술·대서, 면시법 등 일부 과거 관련 법규에 대해 엄격하게 시행할 의지가 없었던 듯하며, 공고한 기득권을 차지한 집권층으로서도 그들 스스로 과거의 부정을 저지르는 입장에서 일반 유생들의 공동제술을 모른 척 방임하고 눈감아주었던 것으로 여겨진다.
The code of Joseon Dynasty inhibited the candidates from bringing books, accompanying colleagues and servants or ghostwriting at the State Examination Sites, and in case of violations, the code stipulated that the candidates could be banned from taking the exam for a specified period of time, or could be conscripted into the naval forces. However, when we examine pictures and documentaries describing the exam sites in late Joseon Dynasty, the candidates openly brought their books, accompanied their colleagues and servants, made answers by discussion and cooperation, or received ghostwriting assistance. Nevertheless, in general these kinds of behavior were not punished, and the tests proceeded without any problems. How do we understand the phenomenon in which cheating was allowed? This article focuses on the behavior that candidates, at exam sites, cooperate and ghostwrite as a team. This is named as “Gongdong Jaesul ― Collaboration among Candidates at the State Examination Sites” This article tries to answer the question about disorderly exam sites by examining types and causes of “Gongdong Jaesul” and the government’s response to this issue.
“Gongdong Jaesul” mean multiple candidates and their servants enter an exam site as a team, sit together, and answer the questions by discussion and cooperation. The sign of “Gongdong Jaesul” can already be found in the early Joseon Dynasty, it is assumed that such trend originated from the custom that students take a test under collaboration among their team members at a school. Types of “Gongdong Jaesul” include collaboration by multiple candidates [共製], work by ghostwriters, gathering of work, exchanging, division of work, abandon or transfer of work, or a combination of the above work, and these are fully described in Injae Diary and Yagok Diary, written by a Confucian scholar Geuk-seon Cho in the early 17th century.
The immediate cause of why “Gongdong Jaesul” was prevailing in the late Joseon Dynasty was that the government could not arrange the place only for the exam site; more fundamentally, however, it is understood that it is caused by the increased number of candidates and the poor management of the State Examination by the government. In addition, this behavior may be caused by the trend in which candidates who respect for Oriental ethics emphasize on the virtue for mutual help among community members more than the national legislation. As a result, Gongdong Jaesul, which is cheating at an exam site, became a custom with the connivance of authorities, as the number of candidates increased.
Nevertheless, the national legislation did not totally become a dead letter. Some candidates were accused of this cheating behavior when influential officials or the powerful opposition party prosecuted them, but the government overlooked this behavior, unless someone accused of it. On the other hand, it is understood that a professional writer’s ghostwriting and ghostwriting for a living were harshly punished as a breach of order. Also, it is assumed that kings of many generations were not willing to enforce the relevant regulations, such as prohibition of bringing books, accompanying colleagues and servants, composing by discussion, ghostwriting, and they neglected to impose an expounding test in front of the throne after composition exam, due to respect for the reign of courtesy. The ruling elite overlooked Gongdong Jaesul of general candidates as well because of their own misconduct and cheating ― "unclean hands."