許筠은 임진왜란 이후 우리나라 최초의 음식품평서 「屠門大嚼」을 지어 조선 팔도의 진미에 대하여 산지와 요리법, 명칭 등을 소개하고 음식에 대한 품평을 다루었다. 허균은 <屠門大嚼 引>에서 그 저술 의도를 밝히고 있다. 첫째, 허균 집안에 전국의 많은 음식이 예물로 들어와 그것을 즐길 수 있어 음식을 품평할 수 있었다. 둘째, 중국 何氏의 食經과 舒公의 食單을 보았지만 하씨는 晉 나라 때 사람 何曾을 가리킨다. 그는 매우 사치한 생활을 좋아하여 한 끼 식사에 1만 냥을 쓰면서도 늘 수저를 댈 만한 음식이 없다고 탓하였다 한다. 그의 저서에 平安公食單이 있는데, 여기서 식경이라고 한 것은 식단의 착오로 보인다. (晉書 권85, 何曾傳, 表異錄); 舒公은 당 나라 則天武后 시에 左僕射를 지낸 韋巨源의 봉호. 그의 저서에 燒尾宴食單이 있다. 본문에는 郇公으로 되어 있는데 舒公의 착오로 보인다. (新唐書 권123, 「韋巨源傳」, 膳夫錄.) 이상은 성서부부고의 한국고전번역원 주를 인용하였다. 천하의 진미를 빠짐없이 기록하여 눈만 현란하게 하는 도구에 그칠 뿐이라고 하며 조선의 음식을 소개하려고 하였다. 셋째, 식욕은 인간의 본성이라는 점을 강조하여 절제와 금욕을 강요하는 조선 사회에서 허균은 인간의 본성 중에서 가장 큰 욕망의 하나인 식욕을 가지고 억압과 규율에 저항하려는 의도를 보였다. 허균이 「도문대작」을 짓게 된 가장 큰 이유는 바로 조선사회가 강요하는 예교의 속박에서 벗어나 하늘이 내린 인간의 본성을 긍정하는 허균의 사상을 드러내고자 한 것이라고 볼 수 있다. 晩明 시기는 상업경제가 발전하면서 소비문화가 성행하였다. 이에 음식에 대한 관심이 커지면서 많은 음식서적이 간행되었고, 강남 사대부들을 중심으로 문인들의 음식서 저술 활동이 성행하게 되었다. ‘美食’에 대한 욕망이 자극되면서 강남 문인들의 문인결사 활동은 詩社에서 시작하여 飮食社로 이동하면서 음식의 풍기를 연구하고 즐기게 되었다. 이때 허균은 명의 서적을 탐독하고 많은 명인과 교류하며 만명 문화의 유행 현상을 감지하였다. 그리고 식욕과 성욕은 사람의 본성이라고 주장하면서 「도문대작」을 저술하여 ‘음식’을 통해 인간의 본성을 긍정하고 개성을 존중하는 사상을 드러내고자 하였다. 특히 조선 사회의 억압과 규제에 대한 반항을 인간의 본성인 식욕, 곧 음식에 대한 관심으로 표현한 것이라 할 수 있다. 허균은 「도문대작」을 통해 미식 그 자체에 탐닉하기 보다는 음식을 통해 인간의 본성을 긍정하고 개성을 존중하며 개인의 자유를 발현하는 것을 추구하는 정신을 표현한 것이다. 그리하여 봉건 도덕의 억압과 허위를 반대하고 세상을 바꾸고 싶어 했던 그의 개혁 사상과 창의적 사고가 문학의 개성을 강조하는 데에까지 이르게 되었을 것이다.
Heo Gyun (許筠) wrote Domundaejak (屠門大嚼), that is Korea’s first review of foods after the Japanese Invasion of Korea in 1592 (Imjin War: 壬辰倭亂). Domundaejak deals with the introduction and evaluations about special production localities, recipes, and names of delicious foods in the Choseon dynasty’s eight provinces. From Domundaejak-In (屠門大嚼 引), Heo Gyun exhibits his intention of writing this book. First of all, many foods from the whole country came to Heo Gyun’s family, and thus he could review these foods. Secondly, although he read Mr. Ha’s (何氏) Sikkyung (食經) and Sir Seo’s (舒公) Sikdan (食單), he thought that these are simply flashy tools by wholly recording delicious foods all over the world. For that reason, he intended to introduce foods of the Choseon dynasty. Thirdly, the Choseon society imposed people moderation and abstinence, but he emphasized that appetite is a human nature. Therefore, he displayed his intention to resist the society’s repression and disciplines, by dealing with appetite which is the greatest desire among human nature. The greatest reason why he wrote Domundaejak is considered that he exhibited his thoughts that agree with human nature endowed by Heaven, escaping from the restraint of Etiquette and Education. As commercial economy was developed in the late Ming dynasty, consumer culture became prosperous. As the thriving Chinese food culture led to many publications of food book, activities of writing food books became popular among writers, in particular the nobility in the south of the Yangzi River. As desires about delicious foods is stimulated, the community of writers in the south of the Yangzi River started from the Poet community (詩社) and, by extension, moved to the food community (飮食社), and eventually researched and enjoyed the flavor of foods. At that time, Heo Gyun recognized the popular trend of the Ming dynasty, and then argued that appetite and sexual desire are human nature. Through ‘foods’ by writing Domundaejak, he intended to be positive to human nature and to respect personality. As Heo Gyun pored over books of the Ming dynasty, and as he communicated with Ming people, he would notice the vogue of the Ming culture. In particular, he expressed his resistance to the repression and regulations of the Choseon society through appetite as human nature, that is, foods. Through foods from Domundaejak, Heo Gyun expressed the spirits affirming human nature, respecting personality, and seeking personal freedom, rather than indulging in delicious foods themselves. Thus, his reformative thoughts and creative thinking opposed the repression and falsehood of the feudal morality, and wished to change society. Eventually, they would arrive at his emphasis on the personality of literature.