메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제언어인문학회 인문언어 인문언어 제16권 제3호
발행연도
2014.1
수록면
127 - 149 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Using the sematic differential scaling method, this study investigates the linguistic and social/cultural identity of English-Korean bilingual and Korean native speaking adolescents who live in Korea. Three hundred forty four students participated in questionnaire survey eliciting the perception of social/cultural identity. The survey questions were sorted by four sub-factors, which are affiliation, emotional, social and ethical value evaluation factors. These were analyzed in accordance with the degree of their English proficiency. The overall results on the survey showed that there was no significant difference in bilingual and Korean speaking participants’ perception of social/cultural identity. This indicates that bilingual adolescents shift their identity toward Korean culture and acculturate their social/cultural perception. Considering the socio-economic factors required for English learning in Korea, the English language play an important role as cultural capital. The result of this study reaffirmed that there is relevant social economic status difference between bilingual and Korean speaking adolescents.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (32)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0