영천자 신잠(1491~1554)은 16세기 호남시단에서 결코 간과할 수 없는 중요한 시인임에도 불구하고 그의 생애와 시의 내용이 간략히 밝혀졌을 뿐이다. 본고는 16세기 호남시단의 교유양상과 관련하여 신잠 한시에 나타나는 미적 특질을 1)정감의 자연스런 표출과 서사화 2)대나무에 함축된 상징성과 심미의식 3)당시풍 창작과 향렴체의 활용 등으로 정리하였다. 신잠 한시에 나타나는 미적 특질은 호남 시인들이 사화기를 겪으며 동질적 유대감 속에 공유했을 가능성이 크다는 것을 밝히고자 하였다. 신잠의 한시는 대체적으로 主情的이어서 유배의 격정적인 울회와 심경을 얽매임 없이 여과하지 않고 표출하였다. 특히 장편 5언 고시를 통해 감정의 격앙됨을 읊었는데 일상적 체험을 담담히 기술하는 방식으로 자신의 울회를 표현하였다. 신잠은 대나무를 통해 자신의 정신 지향과 고결함, 굳은 의지와 절개 등을 형상화하였다. 이는 기묘사림의 절의 정신과 연계하여 당시 문인들이 함께 추구했던 일련의 경향과도 관계가 있다. 즉, 정치적인 굴곡과 불우한 시대에 동류의식과 연대감의 상징적 표현이라고 할 수 있다. 신잠은 盛唐의 낭만적인 시풍과 분위기, 고체시 및 악부시, 민가의 노래 등을 작품에 다양하게 활용하였다. 굴원의 「초사」를 바탕으로 두보․왕유․이백 등 당나라 시인들의 작품을 열독하고, 文選』의 시를 읽고 감동하고 완미하며 고시를 짓기도 하였다. 부친 신종호와 같이 해학성과 유희적인 미감을 살려 향렴체 시를 다수 창작한 것도 주목된다. 신잠 한시의 미적 특질은 16세기 호남시단의 시풍의 변화, 시세계 양상, 호남문화의 형성에 적잖은 기여를 했을 것이라고 유추할 수 있다. 호남시단 내에서 신잠의 영향관계를 밝히는 것은 보다 더 면밀한 고찰이 요구되며 앞으로의 과제로 남겨둔다.
Notwithstanding that Yeongcheonja Shinjam(1491~1554) is an important poet who cannot be overlooked in the 16th century Honam poetic world, his life & poetry contents have been briefly unfolded. This study, with reference to the aspect of social intercourse of the 16th century Honam poetic world, arranged the aesthetic characteristics shown in Shinjam hànshī with 1) natural expression & narrativization of emotion, 2) symbolism and aesthetic consciousness implied in a bamboo and 3)tángshī-styled creation and application of Hyangryeom formality(poetic formality portraying mostly a woman’s figure), etc. This study intended to clarify that there exists a good possibility that Honam poets might have shared the aesthetic characteristics appearing in Shinjam hànshī in the midst homogeneous connectedness while undergoing the period of massacre of Confucian scholars. On the whole, Shinjam’s hànshī is emotive, and he expressed his explosive gloomy inmost thoughts and mind of exile unboundedly without filtering. Notably, he recited his indignation of feelings through full-length wǔyán gǔshī, and expressed his own gloomy thoughts in the manner of describing his usual experiences calmly. Shinjam embodied his mental intention, nobility, firm will, and integrity, etc. through a bamboo. This is also associated with a series of tendencies pursued by the then literary persons in link with integrity spirit of Gimyo Sarim(Confucian scholar). In other words, It might be safe to say that Shinjam’s embodiment of his spirit and mind through a bamboo is an symbolic expression of political bends, consciousness of kind, and the feeling of solidarity during the disadvantaged period. Shinjam made use of the romantic poetical style and mood of Seongdang(the prosperous tang dynasty), gǔtǐshī, Yuefu Poem, and a song of a private house, etc. for his literary works. Shinjam perused the works by the poets during the tang dynasty such as DùFǔ, Wáng Wéi, and LǐBái, etc. on the basis of QūYuán’s 「Chǔcí」, read the poems of wénxuǎn(文選), got deeply moved, appreciate them, and sometimes wrote gǔshī. It is also worthy of notice that he created poems of Hyangryeom formality in great number by staying true to a vein of humor, and playful sense of beauty. It could be analogized that the aesthetic characteristics of Shinjam hànshī might have made no little contribution to the change in poetical style of the 16th century Honam world of poetry, aspects of the poetic world, and formation of Honam culture. Clarifying Shinjam’s effect relationship within the Honam world of poetry is in need of a little closer consideration, and this study leaves this issue as a challenge for the time to come.