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We examine the information transmission mechanism between individual stock returns and futures returns of representatives of each industry in Korea, especially, Samsung Electronics(IT/Electronics), Shinsegae Department(Logistics), Woori Financial Group(Financial Industry), Korea Electronic Power(Power), Hyundai Heavy Industries(shipbuilding), Hyundai Motors(Cars/Motor), KT&G (Tobaco), Korea Telecommunication(Telecom/IT), Pohang Steel(Steel). The sample period covers from May 6, 2008 to March 22, 2010 employing VAR model. The main findings are as follows:The futrues returns of Samsung Electronics, Shinsegae Department, Woori Financial Group, Korea Electronic Power, Hyundai Heavy Industries, Hyundai Motors, KT&G, Korea Telecommunication except Pohang Steel have predictive power for the spot returns from Granger causality test. The dynamic impulse responses also show that it takes two or three days to reflect information stocks from individual futures returns to spot returns. The variance decomposition shows that the changes of returns of Korea Telecommunication, Hyundai Motors and Korea Electronic Power are dependent on those of futures, in particular.
This study suggests that individual stock futures can have the important rule of the price discovery of individual stock movement matching the one of main purposes of the introduction of futures products. In addition, this paper is the first to show the information transmission mechanism between individual spot returns and futures returns in Korea.
본 논문은 삼성전자, 현대자동차, KT(한국통신), 한국전력, 우리금융지주, 신세계백화점, 현대중공업, 한국담배인삼공사, POSCO (포스코) 등 9개의 개별주식의 일일 종가 현물과 선물수익률을 이용하여 서로간의 정보전달 메커니즘을 규명하는 데 있다. 표본기간은 2008년 5월 6일부터 2010년 3월 22일까지이며 각각의 개별주식 현․선물수익률에 대해 471개의 표본을 사용하며 분석기법은 VAR모형의 그랜즈 인과관계검정, 충격반응함수 및 분산분해를 통해 실증분석하였다. 주요 분석결과는 다음과 같다.
둘째, Granger 인과관계검정으로부터 포스코 선물수익률을 제외한 한국통신, 담배인삼공사, 현대중공업, 현대자동차, 우리금융지주, 삼성전자, 신세계백화점 및 한국전력공사의 선물수익률은 각각의 현물수익률에 선행하여 강한 예측력을 갖고 있음을 추론 해 볼 수 있다. 반대로 어떤 개별주식 현물수익률도 선물수익률에 대한 예측력을 지니고 있지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 충격반응함수로부터 분석대상의 개별주식 현물수익률은 개별주식 선물수익률에 대해 즉각적인 반응을 보이다 대체로 2일 및 3일 후에 충격이 사라진다는 사실을 알 수 있다.
넷째, 분산분해로부터, 한국통신, 현대자동차 및 한국전력의 경우 현물수익률의 변화 중 많은 부분이 선물수익률의 변화에 의해 설명되어짐을 추론해 볼 수 있다. 현대중공업과 신세계백화점 수익률의 변화는 대체로 자기 자신에 의해 영향을 받고 선물수익률의 변화에 의해서는 거의 영향을 받지 않음을 추론해 볼 수 있다.
기존의 연구가 거시적인 측면에서 주가지수자료를 이용하여 현물과 선물간의 정보전달메커니즘을 규명하는 데 초점을 두었다면 본 연구는 미시적인 측면에서 개별주식 현물과 선물의 자료를 이용하여 서로간의 가격발견기능을 파악하는 데 있다. 특히 본 연구는 국내자료를 이용한 최초의 논문으로 개별주식의 위험관리에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
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