메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

빅데이터 분석을 통해 본 노키즈존에 대한 사회적 인식
추천
검색
질문

Applying Text Mining and Semantic Network Analysis of Tweets to Investigate Social Perceptions on No Kids Zones in Korea

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
오수경 (이화여자대학교) 양은별 (포틀랜드주립대학교) 김서현 (전북대학교) 정익중 (이화여자대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제44권 제4호 KCI Excellent Accredited Journal
발행연도
2023.11
수록면
361 - 373 (15page)

이용수

DBpia Top 0.1%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
빅데이터 분석을 통해 본 노키즈존에 대한 사회적 인식
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives: This study aims to examine the social perceptions on the ‘No Kids Zones’ considering the continuous spread and the concern of the possibility of increased discrimination against children in our society.
Methods: The study used a substantial number of tweets (n = 51,600) with the ‘No Kids Zones’ keyword. First, we probed tweets using Jupyter Notebook to create documents that contain texts between January 2019 and October 2022. Second, we examined TF-IDF, degree centrality, and frequency of words to extract the main keywords and reflect how relevant and connected those words are to a collection of tweet information. Third, based on the 60 keywords we extracted, CONCOR analysis and network visualization were performed using UCINET to examine the co-occurred perceptions on "No Kids Zones".
Results: The findings demonstrate that the main keywords related to No Kids Zones include kid, parents, adult, children, baby, child and owner in the context of the social target, and ‘cafe’ as social place, and ‘discrimination’, ‘hate’ as social discourse. Second, the analysis showed that there are broad perspectives on children in the context of the No Kids Zones in Korean Society as being either difficult to handle (and, thus, causing inconvenience), or as deserving social understanding and consideration as growing beings.
Conclusion: This study suggests a need for improvement both in social understanding and awareness of children and their rights, leading to the prevention of the spread of No Kids Zones. Moreover, parent-focused educational strategies to discipline their children are emphasized for the healthy development of children.

목차

Introduction
Methods
Results
Discussion
References
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0