메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국언어과학회 언어과학 언어과학 제15권 제1호
발행연도
2008.1
수록면
205 - 228 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The functional role of orthography, phonology, and semantics in bilingual literacy development was examined, utilizing contrasts between a shallow orthography (Korean) and deep orthography (English). The participants consisted of two groups: (1) young Korean-native children who lived in Korea and learned English as L2 (Korean-English bilinguals) and (2) Korean immigrant children residing in the U.S. who were learning Korean as L2 (English-Korean bilinguals). Regression analyses evidenced a different pattern between the groups in predicting L1 and L2 reading performance. This study showed that orthographic, phonological, and semantic domains played a different role in learning shallow and deep orthographies. The linguistic characteristics of L1 also had an impact on learning L2. Orthographic representation served as a more significant factor than phonological processing skills for Korean-English bilinguals whose L1 had a consistent letter-sound correspondence. In contrast, phonological processing skills were considered important for English-Korean bilingual learners whose L1 was a deeper orthography.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (26)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0