종교는 인간의 심신(心身)에 나타나는 병리현상을 자신의 의미체계 속에서 재구성⋅재해석함으로써 생물학적 차원을 넘어선 해답을 제시해준다. 따라서 이에 대한검토는 종교의 세계관을 또 다른 각도에서 관찰할 수 있게 하는 유용한 경로인 동시에, 의학사상의 외연과 깊이를 확장하기 위한 하나의 방편이 되기도 한다. 특히 사회가 직면했던 다양한 문제들에 대한 대처에 한계를 드러냈던 기성종교를 넘어 한국근대 신종교가 태동했다는 사실에 주목한다면, 신종교가 인간 개체의 질병 구제에어떤 관심을 보여주고 있는가를 살피는 작업은 한국 신종교의 정체성을 확인하는 것이라고 말할 수 있다. 이 글은 이런 맥락에서 한국 신종교 가운데 가장 규모가 큰 대순진리회가 인간 개체의 생물학적 질병에 대해 어떻게 설명하고 있는지를 고찰하여본 것이다.
그것을 간단하게 요약하자면, 대순진리회는 질병에 대한 원인을 자연의 유해한기, 인간이 내뿜는 살기, 신명이나 악독한 귀신의 소행, 징벌의 결과 또는 척신의 작용, 욕망 때문인 것으로 진단한다. 그리고 그 병인(病因)들은 마음의 문제, 전체적으로는 상극이라는 우주적 원리에 의해 관통된다. 또 대순진리회는 질병에 대한치유책으로서 구천의 상제인 강증산에 대한 신앙과 수행을 강조하고, 현대 기술에입각한 병원 치료와 약재 사용 역시 긍정하고 있다. 강증산은 천지공사로써 상극을없애고 후천 지상선경을 연다고 하였다. 따라서 큰 틀에서 볼 때 상극을 핵심 원리로 하는 대순진리회의 병인론(病因論)과 그에 따른 치유책은 대순진리회의 독특한우주론에 입각하고 있으며, 수행의 필수성을 강조하는 장치로 기능하고 있다고 평가할 수 있다.
이러한 대순진리회의 병인론과 치유론은 무속의 그것과 유사하게 보이지만, 대순진리회의 병인론은 만물이 상극에 지배된다는 우주론을 배경으로 하고 있고 무속의 병인론은 원혼이나 악귀 같은 신적 존재의 작용을 강조하고 있다는 점, 무속과대순진리회는 자연의 부조화를 기(氣)와 연관시켜 설명하는 병인론을 갖고 있지만그 기의 규모와 범위 면에서는 차이가 있다는 점, 대순진리회의 병인론은 수양론과연계되는 데 비해 신적 존재의 작용에 크게 의존하는 무속의 병인론에는 그런 측면이 없다는 점, 무속은 치유책으로 양재기복(禳災祈福)을 목적으로 하는 의례에 절대적인 비중을 두지만 대순진리회에는 그러한 치유의례가 없다는 점에서는 일정한차이를 보인다. 또 대순진리회의 병인론과 치유론은 불교 천태종의 그것과도 유사하게 보이는데, 대순진리회는 만물이 상극에 지배된다는 자연의 입장에서 천태종은심신과 호흡이라는 인간의 입장에서 병인들을 하나로 관통해낸다는 점, 대순진리회는 치유책으로 최고신에 대한 신앙을 강조하지만 천태종은 그렇지 않다는 점에서일정한 차이가 나타난다.
The religion presents answers which go beyond the biological scope by re-organizing and re-interpreting the pathological phenomenons which appear in the body and soul of the human being in one’s semantic system. Thus, a review on this is a useful route which lets observe the world view of religion from different points of views and becomes also one measure to expand the denotation and depth of the medial thoughts. Especially, when focusing on the fact that the Korean modern new religion has been given birth, going beyond the existing religion which had shown limitations about the reaction for various problems faced by the society, the task of surveying which interest the new religion is showing about rescue from diseases of human entity can be said to be the verifying process of the identity of Korean new religion. This paper has investigated how Daesoonjinrihoe, the biggest religion among the Korean new religions are explaining about the biological diseases of human entity.
To summarize it in short, Daesoonjinrihoe diagnoses as the cause of the diseases, the hazardous energy of the nature, the killing aura emitted by human being, acts of bad gods or sinful ghosts, result of punishment, action of spirits of having grievance and desire. Also, the causes of the disease are the problem of mind and overall, are understood by way of the universal principle, the mutual overcoming (相克). Also, Daesoonjinrihoe is emphasizing on the religious belief about the Supreme God, the Kang Jeungsan and cultivation practice.
Daesoonjinrihoe is accepting also the use of medicine and hospital treatment based on the modern technology. Kang Jeungsan said that he removes the mutual overcoming and opens the earthly paradise as reordering of universe. Thus, judging from a big angle, it can be estimated that the aetiology of Daesoonjinrihoe which takes the mutual overcoming as the core principle and the treatment measure for it is firmly based on the unique view of the universe of Daesoonjinrihoe and is functioning as the device which is emphasizing on the necessity of the cultivation practice.
These aetiology and healing theory of Daesoonjinrihoe is seen similar to that of the Shamanism, but the background of the aetiology of Daesoonjinrihoe is the view of universe that all things are governed by mutual overcoming, and the aetiology of the Shamanism is emphasizing on the effect of the existence of gods like revengeful spirit. Shamanism and Daesoonjinrihoe both relates the disharmony of the nature to the spirit to explain the aetiology, but there is difference in that the size and scope of the aetiology. The aetiology of Daesoonjinrihoe is connected to the self-cultivation, but the aetiology of the Shamanism which heavily depends on the effect of the existence of piety. Shamanism gives big weight on the formality which pursues the praying for luck and avoiding sacrifice, but Daesoonjinrihoe does not have such healing formality.
Also, the aetiology and healing theory of Daesoonjinrihoe also looks similar to that of Tiantai(天台宗), but from the nature’s point of view that Daesoonjinrihoe sees that all things are governed by the mutual overcoming, they show a certain difference in that Tiantai sees the causes of the disease as one thing from the human being’s point of view, the body and soul and the breathing. It is also a difference that Daesoonjinrihoe emphasizes the religious belief about the Supreme God as the healing measure, but Tiantai does not.