본 연구는 학교 현장에서 이루어지고 있는 수업컨설팅 사례에 대한 비판적 분석을 통해 현재 실시되고 있는 수업컨설팅에서 발생하는 문제점과 한계들을 파악하여 현장 상황에 적합한 실천 중심의 수업컨설팅 개선 및 실천 방안을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 서울특별시 교수ㆍ학습지원센터에 탑재되어 있는 수업컨설팅 실천 사례인 수업컨설팅 결과보고서를 사례 분석하였다. 중점적인 분석과제는 수업컨설팅의 의뢰 목적, 수업컨설팅의 과정 및 절차, 수업분석의 방법 및 도구, 수업문제 원인에 따른 해결방안 유형, 수업컨설팅의 평가로 5가지이다. 본 연구에서 사례 분석한 결과를 바탕으로 수업컨설팅 개선 및 실천 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 수업컨설팅의 본질적인 의미와 목적에 대한 새로운 고찰 노력이 정부 및 학계 차원에서 이루어지고, 학교 현장에까지 전파될 수 있도록 정책적인 지원이 필요하다. 둘째, 수업컨설팅의 과정 및 절차에 대한 구체적인 인식과 실행을 위해 수업컨설턴트를 대상으로 메타 수업컨설팅연수 활성화가 요구되며, 보다 효과적인 수업컨설팅 과정 및 절차에 대한 연구와 개선노력이 필요하다. 셋째, 구체적인 수업분석계획에 따라 다양한 분석방법 및 도구를 활용하고, 일상적인 수업을 관찰 분석하여 수업문제의 올바른 진단이 이루어져야 한다. 넷째, 수업문제를 수업과 관련된 다양한 변인에서 찾아보고, 그 근본원인에 따른 해결방안의 설계, 개발, 실행과 모니터링, 평가의 체계적인 과정을 거치도록 해야 한다. 다섯째, 형식적인 수업컨설팅 평가에서 벗어나 실질적인 수업컨설팅의 과정 및 결과에 대한 평가가 이루어지고, 그 결과가 수업개선과 수업컨설팅의 개선으로 이어져야 한다.
The major concern of this study is to analysis the actual cases of instructional consulting which is uploaded in Seoul online center for teaching and learning. The research questions are divided into Six parts and included the purpose of consultation request, the features of population structures about consultee and type of consultant, the procedure of consulting, the feature of the instructional analyzing instrument, the reason of instructional problem and type of solution about instructional problem, the evaluation of consulting. The major findings are as follows: First, as for the features of population structures about consultee, 5years under, carrier teachers are many in elementary school, but 15years over carrier teachers are more than 5years under, carrier teachers in middle and high school. The type of consultant is most co-teacher and expert of consulting. Second, regarding to the issue of consulting, instructional improving is most of the cases. This is meant that school class have not influence on result. Third, the procedures of consulting were categorized as 2 types whether consultant have performed teaching observation. Fourth, instructional analyzing is lean to using experience oriented instrument. this indicated that consultant should have more knowledge, understanding about instructional consulting. Fifth, the most of the analysis result is to select of learning model and to write teaching guide. this indicated that the instructional problem should be extended towards various category. Sixth, the evaluation of consulting should be performed not perfunctorily, positively, but objectively, critically.